Milla SYV på FrågaSYV

    Ja. Läraren sätter det betyget som hen anser är rätt betyg. NP resultat är viktigt för att det Provet mäter Hela kursen och för att alla elever gör samma eller likvärdiga uppgifter- på så sätt blir bedömning av kunskaper mer rättvis.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Studievägledare : har en elev som känner sig så nervös inför prov och tycker att det går sämre när hen är under stress. Därför kom denna fråga upp. Om man då har haft c rakt igenom hela året och även under hela 8:an och då skulle få ett sämre resultat på NP.
    • Milla : Syv får inte lära sig betygssättning- ingår liksom inte i Vår Kompetens. Jag kan tänka mig att båda förhållningssätt kan man argumentera för: både att eleven har ju Kunskaper!!! Men också det motsatta/att svenska skolsystemet är baserat på stora viktiga ”sal-tentor” och om eleven inte lär sig behärska det, kommer inte hen klara vidare/högre studier.