Daniel
    Hej!
    jag pendlar mellan ekonomi och natur just nu och vill gå natur då jag verkligen tycker om fysik och kemi men jag ligger just nu på D/C nivå på grundskolan eftersom att proven förra året har gått dåligt men jag vet att jag kan prestera bättre. Det som oroar mig är ju då matten på natur. Men jag vill verkligen gå natur och få bra betyg. Om jag går natur kommer jag fokusera mkt mer på matten nu under 9:an och arbeta mycket under sommaren. Vill verkligen läsa fysik och kemi! Vad tycker ni att jag borde göra?
    ska även på elev för en dag och vara med på en mattelektion.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel,

    jag tycker det är jättebra att du har bokat bli elev för en dag på gymnasiet. Då har du chansen att prova på "på riktigt".
    Att man brukar säga att man ska ha lägst C betyg i matte och NO-ämnena från grundskolan för att klara av Naturvet. och teknikprogrammen - är det "ungefärlig" rekommendation; det är inte någon exakt vetenskap.
    I din ålder mycket kan ändras på kort tid. Både dina intressen, din ork, din motivation och mycket annat kan förändras rätt så snabbt.
    Att du vill någonting spelar stor roll! då är du motiverad och beredd att kämpa för det du satt som mål!
    Men, å andra sidan, så är det inte bra att överdriva och kämpa för mycket och riskera att "gå in i väggen". Lagom är bäst. ;) Gör ditt bästa men inte så att du inte hinner sova, äta eller vila eller träffa kompisar och ha meningsfull fritid.
    Fråga syv önskar dig Lycka till med ditt gymnasieval och med dina studier!

    Bästa hälsningar

    ANNA