Maja
    Hej!

    Jag ska nu snart välja till mitt gymnasieval och har verkligen inte bestämt mig. Det står mellan ekonomi -ekonomi eller natur -natur.
    Mitt favoritämne i skolan är matte och tycker det är kul så från början var jag mest inne på natur då det är mycket matte där. Men nu har jag börjat tänka efter och vet inte riktigt hur sugen jag är på att labba en massa och hålla på med de naturämnena... För när jag tittar på ekonomi så känner jag nog att det passar mig mer då jag gillar att komma med ideer och ett UF-företag verkar jätteroligt.
    Men mitt drömjobb är läkare så då måste jag egentligen gå natur. Men problemet är att jag inte tror att jag kommer kunna få A, B i alla ämnen som krävs till läkarlinjen. Och om jag ändå inte kommer kunna nå de betygen, är det onödigt att gå natur då?
    Vill också gå natur just för att man får en sådan bred utbildning och kan bli läkare eller någon slags ingenjör men måste ju samtidigt nå så höga betyg och vet inte om jag kommer kunna det.
    Hur enkelt är det att läsa upp betygen efter? T ex om jag går ekonomi och satsar på högre betyg där och efter studenten känner att jag fortfarande vill bli läkare, finns det en möjlighet till det då? Att läsa upp de kurser jag behöver och kunna komma in på en läkareutbildningen ändå? Eller måste jag ha läst natur?
    Det andra problemet jag har är att det ekonomiprogrammet jag vill gå tar bara en ekonomiklass vilket gör att jag inte kan byta till det om jag börjar på natur... Har 280 poäng i mina betyg just nu och vet att jag kommer in på båda. Frågan är bara vilken jag ska välja...
    Så jag vet helt enkelt inte hur jag ska göra? Hoppas ni förstod något av det jag menade hahah.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Jo då! Jag förstår hur du menar. Om du inte är sugen på att labba, välj EK. Du kan läsa ett naturvetenskapligt basår efter gymnasiet för att bli behörig till läkare alt läsa på KOMVUX. Jag skall fundera lite och återkommer ikväll. Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Hej igen,
    om du inte gillar att göra laborationer i Fysik och Kemi, då blir det inte så roligt för dig att läsa Naturvetenskapsprogrammet. Då passar Ekonomi mycket bättre. För att bli behörig till Läkare måste du, dock, skaffa dig godkända betyg i Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och Matematik 4. Alla de kurser ingår i NA, inriktning Natur. - men du kan även läsa dem på komvux efter gymnasiet eller på ett naturvetenskapligt basår på högskola. För att bli behörig att söka till naturvetenskapligt basår, behöver du ha grundläggande behörighet + Matematik 2 eller 3 /i Stockholm och i Göteborg krävs det Matte 3, men - än så länge - inte på de andra högskolor/universitet/ - men pga även Matte 3 läses på EK, ekonomi - så blir du behörig till alla naturvetenskapliga basår i olika städer.
    Det är väldigt höga betyg som krävs för att komma in på Läkarutbildningen men det vet du säkert redan. Ett annat sätt att komma in på en högskoleutbildning är genom Högskoleprovet. HP befriar inte från kravet på att vara behörig men just för konkurrensen är det bra att göra HP, för att det är en extra chans att komma in på en attraktiv högskoleutbildning.
    En liten fundering från min sida: om du inte gillar att labba och inte är så sugen på att läsa kemi, fysik och biologi /där laborationer ingår som obligatoriska/ men du vill bli läkare där många laborationer ingår i utbildningen - är det verkligen den utbildning som du vill satsa på i första hand?
    Tips till dig - se på http://www.framtid.se/professions/ - det finns många yrken där med korta beskrivningar och ibland även en liten film, du kanske hittar några som väcker ditt intresse och
    här får du titta på skolornas presentationer, de skolor som jag tror finns på pendlingsavstånd från där du bor: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/brinellgymnasiet
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/eksjo-gymnasium
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/jensen-gymnasium-jonkoping
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/njudungsgymnasiet
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/plusgymnasiet-jonkoping

    Bästa hälsningar & lycka till med gymnasieval och allt annat! återkom om du har fler frågor. Känner du någon kompis som också har frågor, tipsa om oss! *L* :-)
    Mikael SYV