Sanna
    Nu har jag ungefär jätte lite tid på mig att bestämma mig och jag har vet inte riktigt hur jag ska göra.
    Jag gillar egentligen alla ämnen i skolan. Jag är bara lite sämre på en del ( dvs matte, idrott och språk). Annars har jag A och B i det mesta. Jag är intresserad av politik, jag är väldigt bra på NO och tycker det är roligt att veta varför saker är som de är och jag har länge gillat att skriva, läsa och filma. Jag tycker det är kul att läsa natur då jag tycker det är intressant och det gör att jag kommer ihåg mycket (ibland onödiga saker). Jag är bra i ett ämne om läraren är bra. Jag tycker matte, språk och idrott ÄR kul om läraren är bra. Helst skulle jag vilja gå en linje som liknar nian. Jag har tänkt på natur sam för att den linjen innehåller både samhällsvetenskap och naturvetenskap då jag helst inte vill välja och då jag är intresserad av de båda. Men jag kan också tänka att jag inte kommer att tycka att det är kul eller om jag ska tycka att matten är svår. Jag undrar om det ger någon bred behörighet (som spelar roll) av att gå natur sam eller om det bara är natur natur som är bred och bra.
    Jag har också tänkt på sam media. Jag gillar media. Jag nämnde tidigare att jag gillar att skriva och filma och även politik och så MEN det är ju svårt att få jobb inom den branschen och jag kanske skulle behöva komplettera. Det har jag inget emot egentligen. Om jag går sam skulle jag kanske sakna fysik, biologi och kemi som jag verkligen gillar och jag vet inte om naturkunskap 1 och 2 verkligen räcker för mig och att gå sam media innebär ju inte att man blir journalist på en gång. Att gå sam media är ju bara en förberedelse för framtida studier inom det och ger ingen speciell behörighet. Det är massor som vill bli något inom media och finns det ens något jobb som man kan ha en chans på inom det? Jag kan tänka att jag skulle kunna få bättre betyg om jag skulle gå sam men jag skulle ju sakna vissa kurser. Ibland tänker jag att media bara är ett intresse och att jag skulle kunna välja det på individuella val och att jag kan bli något inom det efter natur sam men om jag får dåliga betyg för att jag kanske kommer på att jag är en samare så kanske det går dåligt ändå. Sam skulle vara lättare men man kanske borde utmana sig lite. Jag vet inte. Folk säger att man ska följa sitt hjärta men jag vet inte vad mitt hjärta vill. Tiden rinner iväg och jag måste välja på torsdag och nu är det kris.
    Min svenska lärare säger att de som tar sam vet att de inte ska bli något inom natur men det vet inte jag. Jag vet bara att jag gillar no, politik, samhällsfrågor och media och helst vill plugga länge men det finns ingen linje för det. Folk säger att man vet var man passar in men jag vet inte var jag passar in.

    Vad ska jag göra? Hur ska jag tänka? (inte det här vanliga att man ska tänka ut vad man gillar mest för jag vet inte omsagt)

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Sanna!

    Gör test på http://www.gymnasieguiden.se/testet

    Annars så tänker jag så här: du är lite sämre på matte, idrott och språk.
    Idrott och hälsa 1 läser man på alla program, så här slipper man inte undan.

    Svenska och engelska läser man obligatoriskt på alla program också. Matte 1 läser man på alla program också. Men om du vill läsa så lite matte som möjligt och inga Moderna språk som obligatoriska kurser, så är det Estetiska programmet som jag rekommenderar.

    På ES finns det flera inriktningar: dans, musik, teater och estetik och media. Läs om den senare inriktningen här http://www.gymnasieguiden.se/program/ES/estetik-och-media

    Programplan för ES hittar du här http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_ES.pdf

    Man läser minimum i matte men om man vill kan man lägga till mer matte inom Programfördjupningen.
    Moderna språk behöver man inte läsa på ES, men kan om man vill - får läsas som Programfördjupande.
    Du kan då bestämma senare - om du vill läsa mer matte och om du vill läsa Moderna språk, innan åk2.
    Vill du inte, kan du läsa andra kurser som programfördjupande.

    Ang. inriktningar på Samhällsvetenskapsprogrammet, så läser man inriktning på SA från åk2. Väljer du skola med flera inriktningar, kan du bestämma inriktning sen, innan åk2.

    Fundera på mitt svar & återkom om du vill bolla någon idé med oss!

    Med vänlig hälsning
    Mikael