Emilia
    Hej! Jag går i 8:an och till februari måste jag ha bestämt mig vad jag vill gå i gymnasiet. Tycker verkligen att det är jättesvårt och väljer mellan natur och samhälle. Finns ju också natur med inriktning samhälle så om jag inte väljer samhälle så väljer jag nog det. I skolan så tycker jag mycket om språk och det är också det jag är bäst på. Är också väldigt intresserad av SO-ämnena, samhälls- och världsfrågor så sam låter ju bäst för mig liksom. Men älskar också vetenskap och det är det jag vill jobba med i framtiden, som forskare inom t.ex astronomi eller något annat intressant. Tycker NO-ämnena är ganska roliga i skolan, lite svårt men ändå kul och intressant. Matten är lite sådär, har okej betyg och när jag förstår och det går bra kan jag tycka att det är kul men ibland är det också svårt och då tycker jag det är väldigt jobbigt men oftast går det bra bara någon förklarar för mig. Är beredd på att plugga och tror att jag vill läsa vidare efter gymnasiet. Så vad borde jag välja? Vet att jag måste välja själv men behöver typ en knuff i rätt riktning..

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, vad bra att du redan nu ändå börjar fundera över vad du skulle kunna läsa på gymnasiet. Båda programmen Sam och Natur verkar ju passa dig utifrån olika perspektiv även om du verkar vara mer intresserad av de ämnesområden man läser på Sam. Du ser dig själv som forskare utifrån Naturvetenskapsprogrammet vilket är kul men jag vill bara uppmärksamma dig på att du kan ju även forska inom det samhällsvetenskapliga områdena.

    På Natur går matten väldigt snabbt - du läser mattekurserna dubbelt så snabbt som på Sam så det gäller att du verkligen är beredd på att lägga ner mycket tid på matten om du går Natur. Det är huvudämnet som många andra av Naturs kurser bygger på. Så den är lite extra viktig där.

    Skulle du välja Sam och sedan längre fram i livet vilja jobba/forska inom naturområdet så är det inte omöjligt att komplettera kurser efteråt - det är många som gör eftersom man ofta byter intresse, smak och tycker vad man vill i livet.

    För att få mer känn på vilket program som passar dig rekommenderar jag att du går provdagar på de olika programmen under nian. Många skolor kan ta emot elever för en dag och det kan vara ett jättebra sätt att få syn på om vilket program som passar. /Lena, Syv