elev
    Spelar det någon roll om jag väljer naturvetenskap eller teknikvetenskap om jag vill komma in på "KTH". Kommer teknik vara bättre (jag vill programmera och jobba med datorn på KTH) dem har både matte 4 kemi 1 och 2 samt biologi och fysik 1 och 2 på naturvetenskapsprogrammet medans teknik vetenskap har mer programmerings kurser och då jag tror kemi, biologi och fysik är bättre att satsat på. Kommer jag bara in på natur inriktade program på KTH eller kan jag fortfarandek komma in på datavetenskap osv om jag väljer natur?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Jo, du kan absolut komma in på datavetenskapliga utbildningar efter gymnasiet (bland annat på KTH) om du läser på andra program på gymnasiet, än just teknikprogrammet. Du nämner naturvet./NA/-programmet och det går alldeles utmärkt att läsa på och ta examen ifrån om du har sikte på datavetenskap på KTH eller på andra lärosäten.
    De exakta behörighetskraven (vad gäller Särskild behörighet) kan förändras på sikt. Exakt vilka kurser som du ska behöva kanske inte går att till 100% veta på förhand. Men som det är idag så krävs matte 4, fysik2 och kemi1 till civilingenjörsprogrammen, även om det är inom Data-teknik, men biologi krävs inte. På Naturvet.programmet kommer du behöva läsa biologi1 och på inriktningen naturvetenskap även biologi2 som obligatorisk kurs. Det kan upplevas som "onödigt", om det inte är så att du älskar biologi och kommer att få höga betyg i biologi1 och 2 och har jätteroligt när du läser kurserna. Du kan annars välja läsa NA/inriktning "samhälle" och då slipper du läsa biologi2, men då kan inte heller garanteras att få läsa matte 4 och fysik2 och inte heller kemi2 (de kurserna är på NA/samhälle valbara, vilket betyder att de erbjuds i mån av möjlighet, ej kan garanteras på förhand).
    Det går annars läsa på andra program, än TE eller NA, på gymnasiet och ändå bli behörig till datavetenskapliga utbildningar på högskolenivå, t.ex kan man läsa EE/inriktning Dator- och kommunikationsteknik. Det kan gå men ej kan garanteras att du slipper komplettera efter gymnasiet. Det som eleverna på yrkesprogrammen har rätt till är att läsa svenska 2,3 och eng6 (alltså kurser för grundläggande behörighet) men matte 2, 3 och 4 eller fysik 1a och 2 eller kemi1 kan man på förhand inte garantera att alla elever som så önskar ska också få läsa. Men det finns exempel på att det gick lägga in de som valbara kurser och bli behörig till civilingenjörsprogrammen, direkt, alltså utan komplettering.