Tom and Jerry 0.2

    Hej jag ska nu börja gymnasiet på hösten. Jag har varit intresserad av programmering och kemi. Och ville ta båda datavetenskap och kemi i högskola.Jag tog information och media teknik till gymnasiet men för att jag ska också bli kemist så tänkte jag då ta komvux efter jag har slutat gymnasiet. Så frågan är nu var det en bra plan att ta en Kurt till efter gymnasiet eller finns det något som jag kan göra för att ta båda kurserna tillsammans.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Inriktning i TE brukar läsas från årskurs 2. Om din gymnasieskola erbjuder flera inriktningar på TE kan du under år1 ändra dig och söka till en annan inriktning inför år 2. Annars, så kanske de kurserna som du behöver för särskild behörighet ska du kunna läsa som valbara.
    Till kandidatprogrammen i kemi på de svenska lärosätena brukar följande krav ställas: Biologi 2, Fysik 1a eller 1b1+1b2, Kemi 2, Matematik 4. Av de kurserna som krävs för särskild behörighet är det endast fysik1a som ingår som obligatorisk kurs i TE/Info-och-media. Men alla de andra kurserna skulle kunna läsas som valbara, om din skola erbjuder de kurserna. I Biologi behöver du läsa biologi 1 och sedan 2. Mycket beror på vilka valbara kurser din gymnasieskola kommer att erbjuda. Annars så lär det finnas möjligheter att komplettera efter gymnasiet: söka till komvux, till folkhögskolorna eller till basåren på universiteten. Det finns även möjlighet att skaffa sig kunskaper genom självstudier och betyg genom prövningar.
    Info om prövningar får du gärna läsa på fragasyv.se/info/provning

    Studie- och yrkesvägledare