William
    Hej! Vilket program är bäst att välja för att bli civilingenjör? Min dröm är att plugga i KTH. Jag har inget emot att plugga extra ämnen som man inte behöver ( i natur ), men missar man något om man väljer natur? Finns det fördelar med att välja teknik före natur eller fungerar båda ämnena bra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej William!
    Behörighetskraven för att kunna söka Civilinjengörutbildningen på KTH är Grundläggande behörighet och Särskild behörighet: Matematik 4, Fysik 2 och Kemi 1.
    Du kan få behörighet på både NA och Teknikprogrammet. Det är inga för-eller nackdelar /formellt sett/ i att läsa det ena eller det andra programmet - vad det gäller att bli behörig till KTH.
    Det du i så fall kanske bör titta på är vilka obligatoriska kurser som skiljer sig år på NA och TE och välja det programmet där de kurser ingår som du vill läsa /eller undvika det programmet där kurser ingår som du inte vill läsa/.
    T.ex. på NA måste du läsa 100 p. kurs i Moderna språk och Biologi 1.
    På Teknik behöver du inte det, där är en kurs Teknik 1 en obligatorisk kurs i stället.

    Du har större "frihet" på Teknikprogrammet där det är flera valbara kurser. På NA skall du kunna välja 200 poäng inom Programfördjupningen och på Teknik - 400 poäng. Listan på valbara kurser är ca dubbel så lång på Teknik, jämfört med NA.
    Om jag var "i dina skor", skulle jag välja Teknik /inriktning Teknikvetenskap/ och skulle även på förhand fråga på skolorna efter lista på kurser inom programfördjupningen & en annan lista - för Individuellt val. Vissa skolor skapar "profiler" och bestämmer på förhand vilka kurser som ingår i profilen - vilket kan var bra, då vet man exakt vad man skall läsa. Men om man vill ha större frihet att välja själv - är det bättre med en längre lista på kurser som skola har att erbjuda.
    Programfördjupande kurser på NA ligger inom Biologi, Geografi, Konst och kultur, Samhällskunskap men även Teknik, Matematik och Webbteknik. Det är tillåtet att även läsa Träningslära 1 och 2 på NA.

    På Teknik ligger de programfördjupnade kurser inom väldigt många områden, som t.ex. Arkitektur, Cad, Design, Ellära, Eventteknik, Fartygsteknik, Fotografisk bild, Programmering men även inom Filosofi, Musik, Pedagogik, Hållbart samhälle och Bild.

    Du frågar om det finns fördelar med att välja Teknik före NA och jag svarar att jag ser det som en fördel att kunna välja flera valbara kurser - större frihet. Å andra sidan, om du på förhand får en lista på kurser som du kommer att läsa på NA /även de valbara/ och du tycker det är helt OK att läsa just de kurserna - då gör det ingen skillnad, om du väljer NA eller Teknik. På NA rekommenderar jag i så fall inriktning Naturvetenskap men där ingår det även Biologi 2 som en obligatorisk kurs. Frågan är om du vill läsa två kurser i Biologi på NA när du kan för de 200 p. välja andra kurser på Teknik i stället?

    Inriktning på NA och Teknik läser man från å k 2. Varför jag nämner inriktningar redan nu - för att vissa skolor inte erbjuder alla inriktningar och det måste man ha i åtanke innan man väljer till gymnasiet.
    Den här skolorna http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/didaktus-jakobsberg & http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/nt-gymnasiet-1 erbjuder "nat-nat" dvs Naturvetenskapsprogrammet inriktning Naturvetenskap - kallas för nat-nat. *L* ;-) och på NT-gymnasiet finns även Teknik men inte den inriktningen som är bäst för dig utan två andra.
    Det är dock fullt möjligt för dig att bli behörig även på en annan inriktning på Teknik men då måste du välja de RÄTTA KURSERNA inom Programfördjupningen och Individuellt val och inte de som du VILL läsa.
    I Stockholms län finns det annars 80 skolor som erbjuder "nat-nat" och 13 som erbjuder Teknik /teknik/ - så det finns en hel att titt på - om du besöker gymnasiemässan i Älvsjö 20-22 nov.
    Frågasyv.se kommer också att vara där. Vi ses kanske på mässan! *L* ;-)
    Ha det bäst!
    Anna SYV