Linnea
    Hej. Jag skulle vilja bli läkare eller jobba inom vården. Vill dock inte bli undersköterska. Vill komma högt upp inom vården. Tex som kirurg eller liknande.
    Har hört att naturvetenskapsprogrammet är väldigt bra men har även hört bra om vård- och omsorgsprogrammet.
    Har även hört att det är väldigt mycket plugg i natur. Även mycket biologi, kemi och fysik. (Några ämnen jag inte är så bra på)
    Läser man mer olika ämnen i vård- och omsorg?
    Vad är bäst att läsa om man vill bli läkare?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Naturvetenskapsprogrammet är den snabbaste vägen till att bli behörig söka utbildning till läkare. Men som du själv skriver är det tufft vad det gäller matte, fysik och kemi.

    Det finns andra,längre vägar som kan leda till samma mål, t.ex  bli behörig till Sjuksköterska på vård och omsorgsprogrammet och komplettera med mer matte, fysik, kemi och biologi efter gymnasiet.