Madeleine
    Hej!

    Jag har bestämt mig för att gå natur på gymnasiet, men velar mellan två skolor. Jag ska gå Natur/Natur.

    På skola 1 (Tingsholm i Ulricehamn) läser jag:
    - Alla Natur/Natur ämnen
    - Programfördjupning, där jag isf väljer att läsa Matte 5.
    - 200p induviduellt val, där jag skulle välja mer Engelska (7) och mer Franska.
    - Gymnasiearbetet

    På skola 2 (Bäckäng i Borås) läser jag:
    - Alla Natur/Natur ämnen
    - Programfördjupningen Ledarskap(= 100p entrepenörskap, 100p ledarskap och organisation, 100p Psykologi 1&2a)
    - Endast 100p induviduellt val pga kursen Ledarskap&organisation läggs som IV.
    - Gymnasiearbetet

    På skola ett läser jag de vanliga ämnena + ämnen för att höja meritpoängen.

    På skola två utvecklar man sin förmåga i att leda&fungera i grupp samt att man lär sig budgetera, bokföra, utforma en affärsplan, ha UF, m.m.

    Nu har jag svårt att välja skola och program och skulle vilja ha lite tankar från dig. Jag har ingen aning vad jag vill bli, men jag tokälskar matte och har en mamma som är ekonom så även jag har ju fått lite ekonomiintresse :)

    Men jag tänker att det kanske är bättre att gå skola 1 för att få höjd merit och komma in på högskolor? Fast samtidigt ger ju skola 2 naturbehörighet + ekonomi, ledarskap och företagskunskaper vilket också kan vara bra att ha/kunna, både i privatlivet/jobbet och för att komma in på högskola?

    Vad tänker du, kan du plocka fram för/nackdelar med skolorna?

    Tack för en bra sida! :)

    Madeleine

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Madeleine, det är mycket bra att du har bestämt dig angående vilket program du vill söka till.
    Sök flera alternativ - till båda dina favoritskolor + även till någon skola till, minst tre alternativ - det råder vi alla elever att göra.
    Givetvis, måste du prioritera och frågan är vilken skola du söker i första hand?

    Du har nämnt många för- och nackdelar själv och det är ett svårt val att göra då det både är bra att få Meritpoäng men samtidigt är det lika bra att ha erfarenhet av att ha drivit ett UF-företag och lära sig göra budget mm.
    En sak som du inte skriver om - restid till/från skolan. Dina favoritskolor finns i olika städer och jag antar att det inte exakt samma restid till dem. Det är en stor fördel att kunna ta sig till skolan snabbt. På tre år samlas alla de minuterna till en jättestor "tids-hög", som du kunde ha lagt på ngt. annat (roligare) än resande.

    Angående Meritpoäng: du kanske redan tittat på reglerna ( här kan du kika på dem ännu en gång: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser ) så kanske det blir möjligt för dig att nå Max antal även på den skolan, där kurserna är förvalda för dig inom en Profil. På skolan i Borås har du 100 poäng att välja inom Individuellt val och jag råder dig välja Engelska 7, som ger 1.0 i Merit eller Franska 4, som också kommer att ge dig 1.0 i Merit.
    Men om du skulle kunna läsa en utökad kurs - och på så sätt läsa både eng7 och fra4 ihop med fra3 - får du max i merit.

    Du vet ännu inte vilken eftergymnasial utbildning du kommer att söka. Meritpoäng gäller bara för SVENSKA HÖGSKOLEUTBILDNINGAR (de gäller inte utomlands och inte på yrkeshögskola och inte på Handelshögskola i Stockholm, som valde att inte erkänna Meritpoängen). Det är, alltså, så att i fall du söker utbildning utomlands eller på Handels i Stockholm eller på en yrkeshögskola (se utbud på www.yhguiden.se ) då behöver du inte några Meritpoäng.
    En annan sak: om du söker en svensk högskoleutbildning, som inte kräver högre matte än 2, då får du full Merit inom matte för Matte 3 och 4 och då räcker det med E i eng7 - så får du full merit på det sättet. För Matte 3 & 4 + Franska 3 får du 2.0 (dvs nästan full merit).

    Eftersom jag gav dig råd att söka minst tre olika alternativ, skickar jag även tips på en skola som erbjuder Natur-natur i Borås, den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/jensen-gymnasium-boras
    och du kan även ta in alternativ 4 och 5 - det finns inga nackdelar i att ha många alternativ i sin gymnasieansökan.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig! Återkom om ngt. är oklart, om du vill ha en utförligare förklaring på någon punkt eller om du kommer på en annan fråga.
    Lycka till!
    Liselotte SYV

    Liselotte