Urbain
    Jag ska börja 9an och måste börja tänka på gymnasievalet. Men jag har ingen aning vad jag vill bli. Jag här hört att en linje som öppnar mest möjlighet är natur/natur, men vilka kunskaper som jag behöver för att klara det vet jag ej, ämnen som jag är bäst i skolan och gillar är matte och engelska( ,idrott (A alla tre). No ämnen här jag C på och So annorlunda Historia: E och resten D. När jag tänker på alla job som finns där ute så kan jag inte tänka mig göra något av de, jag vill inte jobba vid skrivbord, vill ha ett socialt jobb men vet inte vad. Det jag vill bli är basket/fotboll spelare men om det inte skulle funka måste jag ha en plan. Astronomi här alltid instreserat mig, jag här läst lite om sam/sam men andra inriktningar här jag inte läst om. En kompis av mig ska studera engelska i 1 månad i UK och jag här alltid velat studera franska i frankrike eller belgien kan man ansöka till det första året i gymnasiet,

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, utifrån din fråga ser jag att du är en person med många och varierande intressen, vilket är jättebra, men du har svårt att bestämma dig ang. vilken inriktning på dina studier du kommer att välja efter grundskolan.
    Som tur är, så finns det tid kvar att fundera över ditt gymnasieval (nästan ett helt år, faktiskt, eftersom omval till gymnasiet kan man göra så sent som i slutet av maj).
    Det är svårt att ge konkreta och tydliga råd när jag inte känner dig personligen. Det som jag tycker du bör göra är att satsa på att ha så bra betyg som möjligt, det öppnar många möjligheter den dagen du bestämmer dig för vilket gymnasieprogram du väljer i första hand. "Hen" med högsta poäng kommer in först på alla gymnasieprogram.
    Under det kommande året råder jag dig att läsa så mycket du hinner om de gymnasieprogram, som du är intresserad av och du kan även be om att få "skugga en elev" (dvs gå en dag med en studerande på gymnasiet på det programmet & den skolan, som lockar mest). För det kan du be din Studie- & yrkesvägledare om hjälp eller själv kontakta SYV på det programmet som intresserar dig på gymnasiet.
    Du funderar över Naturvet.programmet, bl a. Det programmet passar den, som gillar matte och kan också tänka sig läsa fysik och kemi på gymnasiet.
    Du skriver också om att du vill läsa franska i Frankrike eller Belgien och undrar om man kan ansöka om det redan under första året på gymnasiet. Den frågan kan inte jag svara på för att det varierar mycket mellan olika skolor hur utbytesprogram fungerar. Rent spontant så tycker jag att det borde finnas fler möjligheter till studier i språk utomlands om man läser ett Humanistiskt program.

    Angående olika yrken kan du läsa på http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html?url=1119789672%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeId%3D327&sv.url=12.78280711d502730c1800072
    T.ex. Reseledare, som har ett mycket socialt jobb, träffar väldigt många människor hela tiden, vilket du önskar i ditt blivande arbete.
    Jag hoppas att mitt svar hjälper dig en liten bit på vägen & önskar dig lycka till i dina studier samt en mycket trevlig sommar!
    Vänligen
    Ludmila, SYV