Sara

    Min fråga är vad är egentligen skillnaden mellan natur natur och natur kriminologi på jensen i uppsala är det några kurser som skiljer sig? För jag veta att engelska 7 är obligatorisk om man går natur natur i Jensen. Men hur ser det ut på natur kriminologi?

    • Mikael : Har du kikat på skolans egen sida? Vad varje skola sätter in i profilerna., är upp till skolan. Vi kommer se på skolans sida och om info ej finns där, kommer vi fråga skolan och svara till dig vad skolan svarar till oss. Det går snabbare om du själv ställer den frågan till skolan.;)
    • :

      Skillnaden mellan de två inriktningarna är dels vilka programfördjupningskurser man läser. På Natur natur läser man Engelska 7 och Entreprenörskap (UF-företagande). På kriminologiinriktningen läser man en naturvetenskaplig fördjupningskurs inom kriminologi och psykologi. Sedan kommer utbildningen erbjuda inriktningsspecifika aktiviteter som programdagar och studiebesök. Båda inriktningarna ger full högskolebehörighet.

    • Peter : Tack Anders för din kommentar. Jag vill dock påtala att det som Anders skriver gäller just på en specifik gymnasieskola. På andra gymnasieskolor kan andra kurser ingå i profilerna. Nationella inriktningar har däremot centraltfastställa kurser i alla andra fall förutom när skolverket har beviljat Särskild variant.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sara, du fick svar från Anders, se kommentar till din fråga.
    NA har 2 nationella inriktningar och i fall skolverket ej beviljat Särskild variant, så måste inriktningskurserna läsas (alla kurser inom en av inriktningar).
    Beroende på inriktning, läser man 200 eller 300 poäng inom Programfördjupning på NA, vilket du kan se i programplanen för NA.
    Alla elever på alla program läser 200 poäng inom Individuellt val. På så sätt blir det minst 400poäng valbara kurser och då kan vissa gymnasieskolor antingen skapa korta listor på de valbara (på den skolan) kurser eller välja åt eleverna vilka kurser som eleverna ska läsa. Det finns för- och nackdelar i båda alternativen: om skolan väljer åt eleverna då vet man på förhand vilka kurser man ska läsa. Om eleverna får välja från listan som skolan skapar, så kan varje elev fundera på vad just hen vill läsa men sedan är det inte säkert att varje elev får läsa just det hen valde (för att om för många eller för få väljer en viss kurs, blir det "problem" bl.a med lärarkapacitet mm.)
    Att t.ex eng 7 blir "obligatorisk" kurs på en viss gymnasieskola handlar om att den skolan valde att välja åt eleverna. Eng 7 är inte på ngt.gymnasieprogram i Sverige en obligatorisk kurs. Som sagt, fördel med att skolan på förhand väljer åt eleverna är att elever vet vilka kurser som kommer ingå, utan att behöva lägga tid på att söka från den korta listan på valbara kurser och ändå inte veta om de kommer in på just den kurs de sökte eller om de blir tvungna att läsa en annan kurs, ändå.