Astrid
    Hej. Jag är 15 år och snart är det dags att välja gymnasium. Detta är väldigt svårt för mig men jag funderar på att ta natur/natur eller natur/Sam.
    Min fråga är vad skillnaden på de två linjerna är.
    Kan man tex bli biolog om man tar Natur/Sam?
    Måste man vara jätteduktig på matte och fysik för att gå natur?

    Biologi och kemi är två utav mina favoritämnen. Jag tycker inte att matte är så roligt, men skulle säga att jag är hyffsat bra på matte (Betyg C). Detta har gjort att jag tvekar på att ta natur/natur.
    Jag tycker även att samhällskunskap och geografi är roligt och är en orsak till att jag kanske vill ta Natur/Sam.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Astrid,

    inriktning på Naturvetenskapsprogrammet läser man vanligtvis från åk2. Även om du nu, när du söker till gymnasiet, måste "välja" även inriktning "Natur" eller "Sam" - men det är oftast endast bara ett önskemål, som du senare kan ändra - när du läser på gymnasiet, innan åk2.

    Så, om du är mycket osäker ang. inriktning - välj gymnasieskola som erbjuder båda inriktningar, så kan du bestämma dig sen, under åk1.

    Liselotte

    Som du kan se i Programplanen för NA> läser man Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matte 4 som obligatoriska (inriktnings-) kurser i inriktningen "natur". Samtidigt som man på inr "sam" läser i stället Geografi 1, Samhällskunskap 2 och "Ett naturvetenskapligt ämne" - som skolan bestämmer eller ibland låter eleverna välja bland några olika kurser; och så väljer man ännu 100 poäng /en normalstor kurs/ fler inom Programfördjpningen, om man läser på "sam", därför att inriktningskurserna på sam är färre.

    Du frågar om man kan bli en Biolog> om man på gymnasiet läser inriktning Natur/Sam. Särskild behörighet till högskoleprobram i Biologi är: godkända betyg i gymnasiala kurser Biologi 2, Fysik 1a, Kemi 2, Matematik 4. Så, för att bli behörig kan man läsa natur-sam men då måste man som valbara kurser "ta" Biologi 2; Kemi 2 och matte 4.

    Alt. måste man komplettera efter gymnasiet.

    Du frågar också om man måste vara Jätteduktig på matte och fysik för att gå på Naturvetenskapsprogrammet.
    Det ligger till så här:
    på Naturvetenskapsprogrammet och på Teknikprogrammet läser man det avancerade spåret i matte; man läser det också i snabb takt. Den allmänna rekommendationen är att man bör i alla fall ha C-betyg i matte, fysik och kemi - för att orka/hinna med det tempot på de ämnena som man ska hålla för att bli godkänd i ämnena.
    Givetvis kan man "kämpa på", men saken är den att det är även många andra ämnen/kurser som eleverna läser; och det är också nödvändigt att ha tillräckligt med återhämtningstid/fritid. Därför funkar det inte att plugga dygnet runt; man måste hinna bli klar med pluggandet så pass att man även hinner vila och sova.
    Hur mycket pluggande kommer det att krävas från just dig, kan jag tyvärr inte svara på.

    Svårighetsgrad i mattekurserna kan du se på www.matteboken.se - och Matte 1, 2 och 3 måste man hinna med under åk1 och 2 på gymnasiet, om man läser NA eller Teknik. Detta för att under åk3 även hinna, vid behov, läsa matte 4 och kanske också matte 5. Matte 5 krävs ej för behörighet till någon högskoleutbildning i Sverige (i alla fall idag och så vitt vi vet - vi har undersökt det under våren 2017) - men matte 5 ger meritpoäng, därför vill många elever vars högskoleutbildningar kräver godkänt betyg i matte 4, även läsa matte 5.