Sixten
    Hej! Jag skall börja linje snart men får lite panik för jag kan inte bestämma mig.

    Jag behöver en liten vägledning om vad jag skall plugga. För det jag vill bli är antingen civilingenjör, jobba på kontor eller ekonom liknande håll, men också vill jag kunna bli egenföretagare. Ekonomi har väldigt bra utbildningar för dessa jobb men eftersom jag inte vet vad jag vill jobba med så vill jag gärna ha en så bred högskoleutbildning som möjligt.
    Därför undrar jag ifall man kan bli tex, egenföretagare, civilingenjör och eknom liknande yrken genom att plugga Natur/natur eller Natur/samhäll?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sixten,

    egenföretagare /entreprenör/ kan man bli med vilken tidigare utbildning som helst, se yrkespresentation Egenföretagare.

    För att kunna komma på en högskoleutbildning som leder till att man kan jobba som Civilingenjör, behöver man godkända betyg i fysik 2 och matematik 4 från gymnasiet. De kurser läses som obligatoriska på Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap och även på Teknikprogrammet, inriktning Teknikvetenskap.

    Om ditt val står meIIan Natur/natur och Natur/samhäII - rekommenderar jag i så faII Natur/natur.

    Bästa häIsningar

    ANNA