Olof

    Hej! Det är dags att välja vilken inriktning man ska gå i trean på min skola nu. Jag går natur så därför måste jag välja mellan natur natur eller natur samhälle. Jag vet däremot inte vilket som är bäst för mig. Problemet är att jag inte vet vad jag vill bli i framtiden. Natur natur verkar vara bredast och därför lutar det åt det. Men då blir nästa problem att jag inte har en stor längtan till att läsa mer fysik och matematik. Jag kommer förmodligen få mycket bättre betyg i samhälls ämnena. Vad ska jag välja? Är natur natur fortfarande bättre även ifall jag förmodligen kommer få bättre betyg i natur samhälle? (när jag inte vet vad jag vill bli) Tack!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Olof,

    om du inte vet om du behöver - för behörighet till högre utbildning - fysik2, kemi2, biologi2 och matte 4 (och det är det kurser som ingår i Inriktningen Naturvetenskap på NA) och när du samtidigt inte är så jättesugen på att läsa mer fysik och matte, då tycket jag du gör rätt i att välja inriktning "samhälle" på NA. Skulle du senare upptäcka att du behöver ngn kurs som du inte har läst, kan du söka till komvux eller till folkhögskolorna.

    Kika också gärna på framtid.se/yrke/yrken-na-natur-och-samhalle
    Vänligen
    Julia