Ellen
    Hej! Jag går just nu i 9:an och har börjat fundera på vad jag vill gå för linje och vilken som är bäst när jag ska plugga vidare på universitet/högskola. Fick upp intresset för en kurs på universitet för att bli civilingenjör, där man även får läsa kinesiska (mandarin) och man läser en av kurserna utomlands. För att nå behörigheterna som behövs för att gå denna kurs (Fysik 2, Kemi 1, Matematik 4 och Kinesiska 3), så skulle jag behöva gå naturlinjen, med kinesiska som språk val. Men jag vet inte vilka gymnasieskolor i Stockholms området med naturlinje där det går att läsa kinesiska.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen!
    gymnasiala kurser Fysik 2 och Matematik 4 ingår som obligatoriska kurser i Naturvetenskapsprogrammets inriktning Naturvetenskap och i Teknikprogrammets inriktning Teknikvetenskap.

    Kursen Kemi 1 ingår som obligatorisk i alla inriktningar på NA och TE.  Du kan därför även läsa TE/Teknikvetenskap.

    Vad gäller läsa kinesiska på gymnasiet, så skulle du i så fall behöva läsa kinesiska under alla 3 år - kursen Kinesiska 1 under första året, Kinesiska 2 - under andra året och Kinesiska 3 - under tredje året på gymnasiet, vilket är rätt så tufft då du blir nybörjare i det språket och sedan måste på 3 år uppnå ganska hög nivå samtidigt som du har många andra ämnen att lägga tid och energi på. Med det sagt, så är det ju inte omöjligt men kan inte heller garanteras att någon gymnasieskola ska kunna erbjuda dig läsa 3 kurser i kinesiska.

    Enl.de uppgifter jag har tillgång nu (i skrivandets stund) så erbjuder följande gymn.skolor i Sthlm läsa kinesiska (men du får gärna kontrollera vad deras planer är för nästa läsår - för att förändringarna kan ske rätt snabbt ibland):
    Bromma gymnasium
    Cybergymnasiet
    Danderyds gymnasium
    Hersby gymnaisum
    Internationella Engelska gymnasiet
    Kungsholmens gymnasium
    NTI Handelsgymnasiet (NTH)
    Rudbeck
    Sparre gymnasium
    Södra Latins
    Täby Enskilda Gymnasium

    Uppsala

    Kommunala gymnasieskolor i Uppsala erbjuder, så vitt jag vet, Kinesiska,
    och av de fristående - Thoren Business School i Uppsala.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så jättemycket för hjälpen! Jag får hålla tummarna och hoppas att det fortfarande går att välja kinesiska nästa läsår. Jag gillar verkligen språket och tyvärr intresseras jag inte lika mycket av de mer vanliga språken det går att välja, tex spanska, franska, tyska etc. Om möjligheten finns för mig nästa läsår, vet du om det behövs några förkunskaper för kinesiska 1?
    • Mikael : Moderna språk 1 är nybörjarkurs och kräver inte några förkunskaper.