Helin
    Hej, jag är lite osäker på vad jag borde läsa på gymnasiet. I skolan gillar jag SO-ämnen och språk ämnen bäst, matte är också kul när man förstår. Ämnen som jag är mindre förtjust i är fysik och kemi, om det beror på att vi har en dålig lärare eller att jag har svårt att förstå fysik och kemi boken vet jag inte. Jag har ingen aning om vad jag vill bli när jag blir äldre vilket självklart är väldigt vanligt bland tonåren men jag vet ialla fall att jag vill studera på universitet efter gymnasiet och vill ha en bred linje som ger mig så många val som möjligt. Jag vet att natur är det bästa alternativet för det men är inte så säker på att jag vill läsa så mycket fysik och kemi som man gör där, jag gillar samhällskunskap mer och vet att sam-sam linjen skulle passat mig bättre men är rädd för att jag i slut ändan inte kommer ha behörighet till det jag bestämt mig att plugga vidare på. Borde jag läsa Natur-sam trots att jag inte är så förtjust i fysik och kemi eller borde jag köra på det säkra och välja sam-sam trots att jag inte har en aning om vad jag vill bli?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Man kan inte bli behörig till alla eftergymnasiala utbildningar och när du kommer på vad du vill bli, och om du då inte är behörig, kan du komplettera på komvux eller genom självstudier och göra prövningar.

    om du inte är förtjust i fysik och kemi, är det bäst att undvika naturvetenskapsprogrammet... Matte läser man på NA i snabb takt och det avancerade spåret. Har man lägre betyg än B i matte, fysik och kemi på grundskolan, är risken ganska stor att det blir för tufft att läsa på NA.

    utifrån det du skriver i din fråga, är mitt råd:välj samhällsvetenskapsprogrammet.