Hugo

    Som rubriken lyder undrar jag om man kan gå från att ha studerat natur natur i gymnasiet till att läsa kriminologi, kandidatkurs. Läser just nu civilingenjör i lantmäteri vid lunds universitet och känner mig osäker kring utbildningen. Därför undrar jag trots att jag inte läste samhällsvetenskapsprogrammet i gymnasiet om jag har behörighet för just kandidatkursen. Tittade på behörighetskollen om jag hade någon behörighet för just kriminologi men hittade inget.

    • Mikael : Menar du kandidatprogram i kriminologi? Alltså Program och inte en kurs.
    • Hugo : Ja, det var fel från min sida
    • Mikael : Läs gärna mitt svar - nedan. )

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Hugo,
    en kandidatkurs ingår inom kandidatprogrammet. Man brukar läsa en kandidatkurs mot slutet av sin 3-åriga utbildning på högskola-universitet för att uppnå kraven för en kandidatexamen.
    Du kan alltså inte söka till en kandidatKURS om du inte har avklarat minst 2,5 år av kurser med rätt innehåll, alltså kurser som passar in i en kandidatexamen i kriminologi.
    Vad gäller behörighet till kandidatprogrammen inom område "kriminologi", så kan det finnas lite olika inriktningar, t.ex kan programmet heta Beteendevetenskapliga programmet (inriktning kriminologi). Utbud av högskole-universitetsutbildninar som startar vårterminen 2023 kommer fastställas helt till första dagen i anmälningsperioden, alltså till 15 september. Men redan nu kan man se många (de flesta) utbildningar som kommer starta VT23. Det gäller att hitta det programmet som du vill söka till och se vilken behörighet som särskilt krävs till det programmet.
    Se exempel - Kandidatprogram i kriminologi på Lunds universitet - kräver för särskild behörighet godkänt betyg i gymnasiekurs Samhällskunskap 1b men det programmet börjar på hösten, ej på våren. Jag kan tyvärr inte hitta något kandidatprogram i kriminologi med start VT23 (i alla fall inte än).
    Vad gäller kurser som "har med kriminologi att göra" som blir sökbara till VT23 - se listan på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=kriminologi t.ex kan du kanske söka till den här kursen som startar VT23 och kräver endast grundläggande behörighet vilket du har: se information om kursen på lu.se/lubas
    Yrket Kriminolog är i Sverige icke-reglerat. Det betyder att det inte finns en enda specifik utbildning som krävs för att få lov att kalla som för "en kriminolog" eller/och att jobba som kriminolog. Vad gäller behörighet till samhällsvetenskapliga utbildningar på universitetsnivå,i Sverige, eller mer specifikt utbildningar inom kriminologi, så behöver man inte ha läst samhällsvetenskapsprogrammet (SA) på gymnasiet för att bli behörig. Kurser som ofta krävs för särskild behörighet (om särskild behörighet krävs, över huvudet taget, vilket inte alltid är fallet, utan det går också att hitta kurser och program som endast kräver grundläggande behörighet) är Samhällskunskap 1b i första hand, och Matematik 2 (2a, 2b eller 2c) - "i andra hand", alltså krävs det bara ibland, bara till vissa utbildningar inom kriminologi.