Amanda
    Hej! Jag ska börja natur nu till hösten. Men jag har fått ett starkt intresse för mäklare. Kan jag bli det även fast jag börjar natur? Hur mycke poäng ska man ha för att komma in på en mäklarlinje?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Amanda!
    jag gissar på att du menar "fastighetsmäklare" för annars så finns det andra sortens mäklare: värdepappersmäklare, reklammäklare mm.

    Om du menar Fastighetsmäklare, så har vi publicerat aktuell info på http://www.fragasyv.se/info/fastighetsmaklare

    Råder dig att läsa på länken ovan. Annars så är kort svar på din fråga: ja, alla kurser som du behöver för behörighet till Fastighetsmäklare ingår som obligatoriska även i Naturvetenskapsprogrammet (Matte 3 och Samhällskunskap 1b är vad som krävs för Särskild behörighet).

    Ang. hur mycket "poäng" man måste ha för att komma in på Fastighetsmäklarutbildningen, så är svaret att yrket är mycket populärt och till två- och treåriga programmen måste man troligtvis ha minst B-betyg i alla gymnasiala kurser. Man kan dock sätta sin egen utbildning av fristående kurser och så kan man komma in genom högskoleprovet (bara man är behörig genom sina betyg och för det räcker E) så kan man genom tillräckligt högt på HP, konkurrera sig in på utbildningen.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Lycka till!
    ANNA