Emma1004

    Hej! Jag går Teknik just nu med inriktning Teknikvetenskap och vill få behörighet för läkarprogrammet. Jag har ju tidigare läst bla Kemi 1 och kurserna jag saknar är Biologi 2 och Kemi 2. Jag funderar på ett naturbasår men jag har redan tidigare läst många av dom kurserna. Problemet är att jag ej vet om jag blir godkänd i Ma 4 och blir därför svårt att söka enskilda kurser. Hur ska jag göra?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    SÖKA studier kan du överallt och vilka "som helst". Att man söker betyder inte per automatik att man blir antagen. Men blir man antagen kan man alltid lämna Återbud, alltså tacka Nej till erbjuden studieplats. Sök därför till komvux och till basåren på universitetsnivå samtidigt och du kan samtidigt också söka basåren på många folkhögskolor. Som sagt, det går alltid att tacka Nej till erbjuden plats. Till komvux söker du i den kommunen där du är folkbokförd. Till universiteten och folkhögskolorna kan du söka i hela Sverige. Folkhögskolorna utanför stora städer brukar (ofta) erbjuda Internat/studerandeboende på eller nära skolan.
    Du skriver om att du är intresserad av yrket Läkare men du får också gärna kika även på "liknande yrken" (OBS! yrken kan likna varandra på lite olika sätt...):

    Antropolog

    Audiolog

    Barnsömnspecialist

    Biomedicinare

    Biomedicinsk analytiker

    Embryolog

    Farmakolog

    Forskare

    Genetiker

    Idrottsmedicinare

    Immunolog

    Intensivvårdssjuksköterska

    Lyckoforskare

    Läkemedelsutvecklare

    Medicinhistoriker

    Medicinsk genetiker

    Neurobiolog

    Perfusionist

    Sjukvårdsrådgivare

    Sonograf

    Specialistsjuksköterska

    Studie- och yrkesvägledare