Lina

    Hej! Jag behöver läsa ett naturvetenskapligt basår och jag vill göra det på högskolenivå för att endast få behörighet. Jag undrar om det går att läsa det på distans men fortfarande på högskolenivå? Hur vet jag vilka naturvetenskapliga program som erbjuder distans för det verkar vara olika på alla och jag är inte säker på alla?

    • Lina : Går det exempelvis på Göteborgs universitet, Lund campus i Helsingborg eller Stockholms?
    • Milla : Läs mitt svar, som finns nedan. Kort svar: jag har inte hittat det du söker efter; ser ut som att det inte erbjuds den typen av utbildning som du söker efter.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, även basår på folkhögskolorna ger "bara behörighet" (alltså ditt meritvärde från gymnasiet, eller från komvux, kommer inte att ändras).

    Vad gäller basåren på distans, på högskolenivå, så hittade jag några TEKNISKA BASÅR, alltså inte Naturvetenskapliga basår, se i listan på studera.nu/jamfor-utbildning?basår-distans och alla de verkar, dessutom, även innehålla obligatoriska träffar. Skillnaden mellan tekniskt och naturvetenskapligt basår består i ämnet Biologi, alltså i de tekniska basåren behöver inte Biologi ingå (kan ingå, men behöver inte, och i så fall kanske endast Biologi1 ingår men i naturvetenskapliga basår ingår även Biologi 2). Så, det du söker efter verkar inte erbjudas... ser det ut som. Men du får gärna ringa till Antagning.se tel.nr 0771-550720 och be där om hjälp att vägleda dig i hur du söker efter lämplig utbildning på på www.antagning.se som är en sajt där man gör ansökan till svenska högskole-universitetsutbildningar. Antagning.se brukar ha telefontid på vardagar kl.9 till 16.
    Vad gäller naturvetenskapliga basår på folkhögskolorna, så hittade jag nu (slutet av mars 2023) cirka 20 stycken men ingen av dem är tyvärr på distans: se listan på folkhogskola.nu/basår-naturvetenskap

    Studie- och yrkesvägledare