Grace
    Jag fundera på att läsa naturbruk eller naturvetenskap, snart är dags att välja men jag kan inte välja mellan de. Hur ska jag göra?
    Tack!
    • : Hej! Jag läser mitt 1:a år på Teknikprogrammet. Teknikprogrammet och Naturprogrammet är nästintill identiska bortsett från att NA läser biologi och Teknik, ja vi läser helt enkelt mer teknik. Naturbruk och naturvetenskap är inte detsamma för fem öre skulle jag vilja påstå. Läser du NA är det MYCKET matte! Medan Naturbruk tror jag knappt det är någon matte alls? Dessutom är det ju betydligt snabbare tempo och mer plugg på NA. Googla runt lite så tror jag du kan hitta mycket mer information än du tror :) Lycka till!
    • Julia : Tack Emma för din kommentar!

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Grace!

    Du fick bra info i Emmas kommentar.

    För övrigt så råder jag dig att läsa om Naturvetenskapsprogrammmet och om Naturbruksprogrammet på www.gymnasieguiden.se och du kan också göra test på http://www.gymnasieguiden.se/testet

    Om du inte är "kompis" med matte (i alla fall om du inte har högre än C-betyg i matte nu när du går i nian) då blir det svårt att hänga med på naturvetenskapsprogrammet. För övrigt är det bra att gilla elle vilja läsa fysik, kemi och biologi.

    På Naturbruksprogrammet kan man läsa som Gymnasial Lärling och då läser man alla yrkeskurser på en arbetsplats + man har rätt att söka Lärlingsersättning (om man får lärlingskontrakt) hos CSN, som för närvarande ligger på 1000 kr/månad - och det utöver det vanliga Studiebidraget.

    En mycket bra idé är att gå på öppet hus på flera olika skolor + att boka prova-på (skuggning) dag på både Naturvet. och på Naturbruk.programmen - då kan du känna på & jämföra de två olika programmen med varandra.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    • : Jag älskar matte, det är ibland svårt att förstå men jag försöker. Har B i matte och försöker få A. Tycker också att No ämnena är intressant men det tar ett tag innan jag förstå det hela. Jag har gått på öppet hus på en skola på Naturvän och Naturbruk.program. Jag kände mig lite osäker när jag få höra folk säga ''Det är mycket tufft med NA o.s.v'' därför började jag fundera på Naturbruk....så jag vet fortfarande inte..
    • Julia : Vad vill du göra efter gymnasiet? Kika på olika yrken på www.framtid.se
    • : Jag är intresserad att arbeta något som har med djur och göra. Jag har kollat på de olika utbildningar men jag vet fortfarande inte. De säger att om man läser NA har man bredare utbildning och Naturbruk är med inriktat på mindre utbildning....
    • Milla : jag kommer att skriva ett nytt svar på din fråga.
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Grace!

    Det finns väldigt många ganska olika arbetsuppgifter - inom olika yrken, som på olika sätt har med "djur" att göra.

    Läs info om följande yrken: Veterinär, Djurvårdare, Travtränare, Viltmästare, Hovslagare, Husdjurstekniker. Alla de har med djur att göra men Veterinär läser fem år på högskola och det är svårt att komma in på veterinärutbildningen medans Hovslagare är en Yrkeshögskoleutbildning och Husdjurstekniker lärs "på plats" vid behov, dvs kan ha vilken som helst tidigare utbildningsbakgrund.

    Gillar du teoretiska studier, välj Naturvetenskapsprogrammet. Gillar du mer praktiska uppgifter - välj Naturbruksprogrammet. Så skulle jag tänka om jag var i "dina skor".

    Lycka till med ditt gymnasieval!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare