Emma
    Hejsan jag är både intresserad av lantbruk och fordon och att bli traktor mekaniker! Jag kommer antagligen välja lantbruk eftersom man får så pass mycket av det gymnasiet! Men jag undrar bara om man kan gå kurser och sånt efter gymnasiet för att bli traktor och lantbruks mekaniker? För på den skolan där det är lantbruk får man även 2 st service kurser Så min fråga är om det finns extra kurser så att man kan bli lantbruks och traktor mekaniker efter gymnasiet inom Skåne eller Halland?
    • Daniel : Fordons- och transportprogrammet med inriktning lastbil och mobila maskiner är den rätta vägen om någon vill bli traktormekaniker.

    4 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,

    roligt att du är både intresserad av lantbruk och fordon.

    Du vill bli traktormekaniker>> och jag tycker absolut du bör satsa på din dröm!

    Jag hoppas det kommer att gå bra för dig och att det bland annat kommer att finnas kurser du kan gå efter gymnasiet för att bli traktor och/eller lantbruksmekaniker.

    Varför jag inte kan Iova dig det och säga ngt definitivt, är för att sådana utbildningar "dyker upp" och försvinner och sedan dyker upp igen - lite då och då, mycket beroende på de behov som finns på arbetsmarknaden just då. Har man tålamod, är målinriktad och flexibel (t.ex kan tänka sig flytta för att gå utbildning eller för att ta jobb) - så brukar det ordna sig!

    Utbidning/kurser som du frågar efter kan finnas på komvux, eller inom yrkeshögskolan, kan också anordnas som arbetsmarknadsutbildningar av arbetsförmedlingen och även "branschen" eller arbetsgivare kan köpa in eIIer anordna sådana kurser vid behov.

    Jag kan därför inte Iova dig att när du är färdig med gymnasiet att en passande kurs kommer att finnas just där du bor. :( Jag hoppas att det bIir så, men jag vet inte det. Jag är ganska särker på att det idag, 3,5 år innan det bIir aktueIIt för dig att söka en sådan kurs, inte finns någon som med säkerhet kan svara på frågan om en passande kurs kommer att finnas.

    Det blir en "senare fråga", dvs när du går åk3 på gymnasiet, då blir det dags att kika runt och ev göra några ansökningar. Om det blir så att det just då inte finns någon passande kurs att söka, så kanske du kan jobba ett tag med det jobbet du får och fortsätta kika runt med målet att hitta en passande kurs/fortbildning.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Men vilken linje tycker du då att jag ska gå? Lantbruk eller fordon? För är väldigt intresserad av båda
    • Anna : I vilken del av Sverige bor du, vilken stad? Det kan gå att utbilda sig på flera olika sätt. Vi kan hjäIpa dig hitta de utbiIdningar som finns nära dig. Men då måste vi veta var du bor (eIIer rättare sagt - var du vill gå på gymnasiet). :)
    • Anna : Du nämner Skåne eller Halland i din fråga - och det är ett ganska stort område - var inom Skåne eller Halland vill du i första hand gå på gymnasiet?
    • Mikael : Jag rekommenderar i första hand inriktning http://www.gymnasieguiden.se/program/FT/lastbil-och-mobila-maskiner på Fordonsprogrammet. :)
    • Daniel : Jag håller helt med Mikael, jag tycker också att Fordons- och transportprogrammet med inriktning lastbil och mobila maskiner är den rätta vägen om någon vill bli traktormekaniker.
    • : Okej tack så mycket! Nu blev det väldigt mycket att fundera över! Jag bor i norra skåne! Men jag hade nog kunnat flytta eller pendla bort en bit
    Läs alla kommentarer
    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej,

     Det är ofta så att man inte specifikt lär sig reparera traktorer på Fordons- och transportprogrammet på ett gymnasium. Däremot får man allmän kunskap då man arbetar med reparationer av  entreprenadmaskiner, truckar, grävmaskiner osv. Sedan kan man förhoppningsvis anpassa APL:en (ArbetsPlats Lärande, dvs PRAKTIK) till traktormekaniker. Råder dig att prata med personal på den eller de gymnasieskoIorna där du i första hand vill läsa - och fråga om de kan anpassa praktik för dig så att du kan praktisera som "traktormekaniker".

    ***
    Ang. eftergymnasiala studier: det bra att veta att vuxenutbildningen inom göteborgsområdet då och då startar upp Yrkesutbildningar. Just nu finns ”Mekaniker tunga fordon” tillgänglig. En utbildning på 57 veckor. Dock kan det inte garanteras att någon sådan utbidning kommer att finnas att söka när det blir dags för dig att söka till eftergymnasiala utbildningar.

    Hej igen,

    rektor på Segragymnasiet>> hälsar dig följande:

    "Efterfrågan på traktor-mekaniker är stor. Det finns olika vägar: en är att gå en lantbruksutbildning (t ex hos oss) där man får två kurser i service-teknik och erfarenhet av lantbruksmaskiner och kontakter i branschen. Sedan kan firmorna intern-utbilda.
    En annan är ju att gå Fordonsprogrammet, tungmek. En inriktning som inte finns på så många skolor.

    Öppet hus kommer vi att ha lörd den 14 jan kl 10. Välkommen!"

    Rektor på Önnestads gymnasiet>> hälsar:

    Utgångsläget är att fordonsprogrammet utbildar mot reparation av tyngre maskiner. När det gäller Naturbruksprogrammets lantbruksinriktning så kan yrkesutgången mot maskinförare vara ett alternativ. Där handlar det inte bra om att reparera och serva utan även att kunna köra traktorer och maskiner. Utbildningen innehåller även kurser inom lantbruksdjur allt för helhet och sammanhang.

    • : Hej! Tack så mycket för informationen! Jag har även funderat lite över segra gymnasiet!
    • : Hejsan! Jag undrar även vad service kurserna innebär på segra gymnasiet?
    • Mikael : Segra har öppet hus 14 januari. Frågan om vad deras servicekurserna innehåller är en alldeles utmärkt fråga att ställa när man går på öppet hus! orkar du inte vänta till 14 jan., kontakta skoIan och fråga om deras kurser redan nu. :)
    Anna SYV på FrågaSYV

    Helsingborgs lärlingsgymnasium svarar att det kan finnas möjlighet att hitta möjlighet att praktisera som traktormekaniker en del av den tiden som är avsatt för praktik på utbildningen - Lastbil/mobila maskiner på Fordon/transportprogrammet. De bjuder på öppet hus/infokväII den 31 jan 2017.

    Bilproffs.se och Motorbranschens yrkesnämnder hälsar dig att du bör välja "Lastbil- och mobila maskiner". Det finns dock inte någon utbildning på gymnasiet som enbart utbildar traktormekaniker, vad jag vet.
    Innan du söker bör du därför först kolla att gymnasieskolan har just maskinmekaniker-utbildningen samt att du kan praktisera på företag som reparerar traktorer. Det är det inte alla skolor som har.
    Se exempel på gymnasieskolor som erbjuder profil maskinmekaniker:
    ·        Stora Segerstad Naturbrukscentrum>>
    ·        Taby yrkesgymnasium

    Hoppas du hittar en för dig bra utbildning!

    ANNA

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    SvaIöfs gymnasium>> har hört av sig tiII oss och deras SYV skriver så här:

    ... de elever som går hos oss och läser naturbruksprogrammet med inriktning lantbruk
    får läsa flera kurser där man arbetar med traktorer och lantbrukmaskiner.
    Både att hantera och köra men också mycket underhåll och reparationer.

    Studie- och yrkesvägledare