Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej B!
    finns det utbildningar som kräver naturkunskap 1a2? jag känner ingen sådan utbildning. Kan du länka till information om den utbildningen (för min egen utbildning)? :)

    Allmänt gäller
    eftersom kurserna i naturkunskap bygger på varandra, är man behörig vad gäller lägre behörighetskrav, om man uppfyller de högre kraven, alltså om man har godkänt betyg i naturkunskap 2, är man behörig i fall lägre kurser inom samma ämne krävs för särskild behörighet till utbildningen.

    Liselotte
    • : Man behöver naturkunskap 1a1 + 1a2.
    • Anna :

      Ja, om man har godkända betyg i naturkunskap 1a1 och 1a2 har man samma behörighet som nk1b ger. Det brukar stå: Naturkunskap 1b (eller 1a2 + 1a1). :) Och om du har godkänt betyg i nk2, uppfyller du särskild behörighet vad gäller nk1b.

    • : Okej tack! :)