Robin
    Tänkte ta tag i mina gymnasiebetyg så jag få en gymnasieexamen och kan välja mellan Naturkunskap 1b eller Biologi 1. Vad är lättast?

    Gick ut gymnasiet 2015 så var ju en tid sedan man studerade så vet inte om jag kommer ihåg något från Kemi 1 och Fysik 1 då jag hade det i programmet jag gick.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Robin,
    om det blir lättare för dig att läsa Naturkunskap 1b eller Biologi 1 eller hur mycket du minns från ämnena kemi och fysik, kan vi på FRåGA SYV tyvärr inte svara på.
    Kurserna Naturkunskap 1b och Biologi 1 är lika stora, á 100 gymnasiala poäng; man läser alltså lika många timmar i vardera kurs, men inom biologi1 läser man just Biologi och inom naturkunskap 1b läser man "lite av varje" inom olika ämnen inom naturvetenskap.

    Angående planering mot examensbevis - gör den tillsammans med SYV på komvux. Om du ska ta in kurserna inom ämnena fysik och kemi, då är det inte alls säkert att du kan ta in nk1b i samma examensbevis pga innehåll i kurserna kommer överlappa varandra (rektors beslut gäller i detta fallet - alltså är det rektorn på komvux som har sista ordet). Kemi, Fysik och Biologi får däremot ingå i samma examensbevis - så här behöver du inte tänka på vilken bedömning som rektorn på komvux kommer att göra.