Avin Rashid
    Hej! Jag har Naturkunskap 2, kan det ersätta för Fysik A och Kemi B? Jag vill ansöka receptarietprogram så jag har grundläggande behöriga plus Fysik 1a, Biology 2, Naturkunskap 2, Matmatik 4? Kommer jag bli antagen eller vilka mer behöver jag ?

    Tack för svar!

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Avin Rashid,

    Naturkunskap 2 kan tyvärr INTE ersätta fysik eller kemi.
    Om behörighetskravet (särskild behörighet) är Fysik A eller 1a och Kemi B eller 2, då behöver du skaffa dig godkända betyg i just Fysik 1a och Kemi 2.

    Att få betyg i Fysik A och Kemi B kan man inte längre göra; detta på grund av det är Gamla kurser som upphörde under året 2016. Numera är det motsvarande nya kurser - Fysik 1a och Kemi 2 som man kan läsa eller göra prövningar i.

    Missförstånd kring naturvetenskapliga ämnen (fysik, kemi och biologi) i relation till kursen Naturkunskap 2 är ganska vanligt, tyvärr. Det är nämligen så här att i fall man redan har godkända betyg i Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1, då behöver man inte läsa naturkunskap 2 (om Naturkunskap 2 krävs för särskild behörighet); men det funkar inte "åt andra hållet", så att säga... Förklaringen är den att Naturkunskap 2 innehåller DELAR AV kurserna fysik 1a, kemi1 och biologi 1... inte hela de kurser, utan just delar av... så du behöver läsa eller göra prövningar i Fysik 1a och i Kemi 2.

    Vänligen och lycka till!
    SYV