Jacob
    Hej!
    Jag är en gammal Undersköterska som gick den så kallade vårdlinjen och blev klar 1990. 2-årig linje.
    Jag sitter idag och funderar starkt på att vidareutbilda mig, antingen till Specialistundersköterska mot Anestesi, operation och intensivsjukvård, en utbildning som startar 2017. Och väljer jag detta behöver jag inte läsa in något ämne om jag fattat det rätt?

    Eller till SSK, men vad jag förstår måste jag läsa in samhälle och naturkunskap. Det jag undrar är måste jag läsa in ALLA kurser i naturkunskap eller räcker det med Naturkunskap 2?
    Matematik har jag redan läst in sen många år tillbaka.
    Hoppas på svar!
    Mvh
    Jacob

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jacob!

    För särskild behörighet i Naturkunskap till högskoleutbildning "sjuksköterskeprogrammet" behöver du godkänt betyg i Naturkunskap 2. Hur du skaffar dig det betyget, bryr sig inte Antagning.se om. Men det gör Komvux i din kommun, då komvux är inte pigga på att ge plats på kurser i fall den sökande inte kan uppvisa godkänt betyg i en "underliggande" kurs.

    Du kan bedriva självstudier och anmäla dig till prövning. I så fall är det ingen som (vanligtvis i alla fall) frågar om du har godkänt betyg i lägre kurs/kurser. Prövningsavgift är för närvarande 500 kr, men vi tror den kan höjas. Mer om prövning finns att läsa här>>

    Om du anmäler dig att läsa på komvux, kommer syv eller utbildningsadministratör fråga efter betyg i Naturkunskap A eller 1b. Detta pga komvux inte vill ge plats på kurser till personer som riskerar att inte uppnå godkända betyg.

    Det behöver inte ta så lång til att läsa både Nk1b och 2. Sammanlagt blir det 200 gymnasiala poäng = halvtidsstudier under en termin. Skulle du söka till sjuksköterskeprogrammet med start vårterminen 2017, behöver du ha alla betyg "färdiga" innan 1 december 2016 (det är sista dag att komplettera med betyg till högskola).

    Höstterminen slutar senare än 1 dec., du behöver därför läsa koncentrerat (på heltid eller i alla fall på 75%, om du ska hinna läsa in Nk1b först och Nk2 sedan). Du kan också göra prövning i Nk1b /för att visa upp betyg på komvux - och sedan läsa Nk2.

    Som du ser, finns det olika vägar att gå men "summan av kardemumman" är i alla fall att du på ngt. sätt behöver skaffa dig godkänt betyg i Naturkunskap 2 (den kursen hette förut Naturkunskap B).

    Men... det kan eventuellt vara så att du inte behöver läsa Naturkunskap (kanske)... om det är så att du läste "rätt gren" och det ska vara "Tvåårig vårdlinje, gren för hälso- och sjukvård, gren för hälso- och sjukvård samt åldringsvård eller gren för psykiatrisk vård" och har lägst betyg 3 i alla av de följande ämnena: Anatomi och fysiologi, Farmakologi, Mikrobiologi och hygien, Sjukdomslära, Vårdkunskap, Vårdpraktik. /info om det finns på den här sidan>>

    Om du läste rätt gren och har lägst betyg 3 i alla de ämnena som nämns ovan, råder jag dig att kontrollera med Syv på komvux i din kommun (för säkerhets skull, så att du inte tror att du är behörig men ngt fattas och du är kanske inte är behörig). Men vi hoppas att du är behörig genom den ersättningsmöjigheten. Även om du skulle vara behörig, är det ändå inte helt fel att fräscha upp kunskaperna, de är ju från 1990 och kanske kan behöva fräschas upp lite.:)

    Bästa hälsningar

    L.:)

    Liselotte