Daniel SYV

    Hej Afkar,
    jag är inte säker på exakt vad du menar.
    De gamla kurser i Naturkunskap på gymnasienivå hade följande namn:
    Naturkunskap A
    och
    Naturkunskap B. Betyg i de "gamla kurser" kan man sedan 1 juli 2017 inte längre få.
    Nu heter kurserna
    Naturkunskap 1a1
    Naturkunskap 1a2
    Naturkunskap 1b
    och
    Naturkunskap 2.
    ******************
    Betygen för de "gamla kurserna" hette: IG-G-VG och MVG
    och
    Betygen för de nya kurserna heter: F, E, D, C, B och A där A är högsta betyget och F är = underkänt betyg.
    ******************
    För att bli behörig till Förskollärarprogrammet behöver man ha godkänt betyg i Naturkunskap 1b (eller i två små kurser Nk1a1 och 1a2)
    eller
    i den gamla kursen Naturkunskap A (det är för de sökande som läste i det gamla systemet).
    ******************
    Om du har godkänt betyg (G eller VG eller MVG) i Naturkunskap B; alltså om du fick betyget innan 1 juli 2017 (men se noga vad kursen heter i ditt betygsdokument), då har du betyg i en Högre/svårare kurs än den som krävs och på så sätt är du behörig (i alla fall vad gäller just naturkunskap). ******* Alla behöriga sökande deltar konkurrensen om utbildningsplats.

    Att "höja betyget" är en annan fråga. Men här är det mycket viktig om du har Godkänt betyg eller Icke-godkänt betyg.
    Har du Icke-godkänt betyg (IG eller F) då saknar du behörighet;
    om du har Godkänt betyg men vill få högre betyg - kan du se om du kan hitta var du kan göra Prövning i den kursen. Prövning i Naturkunskap A kan man inte längre göra; du gör i så fall prövning i Nk1b (för att det är den som krävs för behörighet till förskollärarprogrammet).

    • :

      Hej,

      Mina betyg är enligt gamla system. Då jag är behörig. Tack för snabba svaret,

    • Julia : Du kan annars ta dina betyg till SYV på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd). Många gånger är det lättare att ge svar om man har betygen "framför näsan". .... Om du söker till en högskoleutbildning och skickar/laddar upp dina betyg på www.antagning.se bör du få svar från Antagning.se om du är Behörig eller inte.