Elin
    Hej!
    Jag läser just nu till undersköterska och blir klar i juni. Jag ska nu söka vidare till sjuksköterska. Inser då att jag inte har naturkunskap B. Men har läst att det går om jag har läst medicinsk grundkurs. Jag har läst Medicin 1 och 2 samt vård- och omsorgsarbete 1 och 2. Räknas detta in som naturkunskap B eller måste jag läsa till det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Elin!

    Du kan på http://www.slu.se/sv/utbildning/anmalan-antagning/behorighet-och-urval/ersattningsmojligheter-bi-nk/ se vilka kurser som ersätter Naturkunskap B (eller 2). Det måste vara de rätta kurskoderna (det är noga med det).

    Ansökan till höstterminen - till högskola - måste du göra nu, snarast, innan 15 april (det vet du kanske redan själv). Komplettera med betyg kan du fram till mitten på juni. Under tiden kan du kontrollera om du är behörig (du kan få hjälp av SYV på Komvux t.ex.) och i fall det skulle visa att du inte är behörig, kanske du hinner läsa Naturkunskap 2 (eller tenta av - göra prövning i den kursen).

    Se även på www.yhguiden.se om du hittar någon intressant utbildning att söka. Antagning till högskola och till Yrkeshögskola sker helt oberoende av varandra och du kan bli antagen till en högskoleutbildning och till flera yrkeshögskoleutbildningar samtidigt och välja sedan vad du vill gå.

    Se på länken som jag skickar nu (kontrollera kurskoder noga). I fall du blir osäker kontakta Antagning.se eller prata med SYV på den skola där du studerar nu.

    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier!
    ANNA