Sofia
    Hej! Jag vet INTR riktigt vilken linje jag ska gå i. Jag vill bli nånting i form av artitekt.
    Först tänkte jag natur natur men jag fick reda på att det är för mycket matte och jag har ett C i matte. Det var ganska så svårt att komma upp till mitt C, men jag tycker det är kul.
    Sen tänkte jag teknik.
    Men jag är rädd att det är för många killar i teknik. Vill direkt inte vara den ända tjejen och teknik är den ända ämnet i NO som jag inte gillar till 100%

    Så vilken borde jag välja?
    • : Hejhej, nu är inte jag syven här men tänkte att jag kunde försöka hjälpa till lite ändå eftersom jag går på en skola där det bara finns natur och teknik. Jag går natur då, och ja det är mycket matte men om du tycker det är kul kommer du fixa det. ville även säga att det är lika mycket matte i natur som i teknik. men om du gillar teknik borde du såklart välja det! vet inte hur det är i din stad, men på min skola är det då i alla fall 6-7 tjejer i varje teknikklass.
    • : Hoppas syven svarar också i alla fall, för jag vet hur svårt det är att välja!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, och tack Lisa för att du delar med dig av din erfarenhet! Kan vara väldigt viktigt att få höra från någon som har gått igenom lite samma och vet hur svårt gymnasievalet kan vara.

    Det är svårt att gå och oroa sig för saker som man inte kan göra någonting åt! Det varierar nog väldigt mycket på olika skolor hur många tjejer det finns på Teknikprogrammen - killar brukar dock vara i majoritet - men det behöver inte vara en dålig grej. Kanske kan du testa och gå en provdag om skolan du är intresserad av har programmet - för det är väldigt viktigt att du först och främst väljer rätt program utifrån dig själv.

    Tycker du matte är kul och är beredd att jobba med den även utanför skoltid så kanske det kan funka bra - som Lisa säger. Du bör dock ha en bra studieplanering, studieteknik för övrigt och inte ha för vana att lägga uppgifter på hög. Då blir det jobbigt eftersom studietakten är hög.

    För att bli arkitekt krävs inte att du tvunget måste gå Teknik eller Natur. Du kan även gå Sam eller Ekonomi. Du behöver då komplettera dessa program med Matte 3 och Naturkunskap 2. Dessa kurser brukar erbjudas på de flesta skolor inom de valbara kurspaketen. /Lena, Syv