ida
    Hej jag går andra året i gymnasiet på vård och omsorgsprogrammet och har tänk att utbilda mig till läkare. Det jag har förstått är att jag måste läsa extra på komvux matte 4 och kemi,fysik och biologi 2.
    I årskurs 1 läste jag klart naturkunskap och fick betyget A och jag undrar om naturkunskap är samma sak som kemi,fysik och biologi 1?
    Min andra fråga är hur gammal måste man minst vara för att kunna söka in till komvux?
    Min sista fråga är om man kan läsa in matte 4 och fysik, kemi och biologi 2 på nått annat sätt än genom komvux eller gymnasiet eftersom jag på mitt program inte har möjlighet/ får läsa in det under gymnasietiden.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Ida,
    som du helt riktigt uppger i din fråga - är Särskild behörighet till Läkarutbildningen:
    Matematik 4, Kemi 2, Fysik 2 och Biologi 2.
    Naturkunskap kan ersättas av Kemi, Fysik & Biologi 1, men ej tvärtom... dvs om man har godkända betyg i Kemi 1, Fysik 1 och Biologi 1 - behöver man inte läsa Naturkunskap.
    Glöm inte att du måste även få Grundläggande behörighet, dvs Engelska 6 och Svenska 3 /som inte ingår i Vård/omsorgsprogrammet/ men skolan är skyldig erbjuda alla elever (som vill) läsa kurser för Grundläggande behörighet.
    Till komvux kan man, som regel, söka under våren det kalenderår man fyller 20 år och påbörja utbildning på komvux tidigast 1 juli. Men komvux brukar göra undantag och tar in ungdomar som har gått tre år på gymnasiet, oavsett ålder.
    Ett alternativ till komvux studier är ett Naturvetenskapligt basår på högskolan.
    Behörighet till Nat.basår är minst Matte 2a, men kan också vara Matte 3 /olika för olika högskolor/.
    Bra om du kan läsa matte 2a och 3b under gymnasietiden, då blir du behörig till alla Nat.basår i hela Sverige.
    Undrar om du känner till Yrkeshögskoleutbildningarna? Se här http://www.yhguiden.se/utbildning/medlearn/ambulanssjukvardare1
    http://www.yhguiden.se/utbildning/forshaga-yrkeshogskola/behandlingsassistent-psykosocialt-arbete
    http://www.yhguiden.se/utbildning/heta-utbildningar-yrkeshogskola/synrehabiliterare
    http://www.yhguiden.se/utbildning/eslovs-folkhogskola/behandlingspedagog3
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-eslov/handledare-socialpsykiatri

    Det är bra att veta att det är parallell antagning till högskola & yrkeshögskola: dvs man söker separat och kan få plats på högskola och en annan plats på en yrkeshögskola samtidigt och välja sedan vilket man vill gå, om man får plats på båda.
    Det är extremt hårt konkurrens till Läkarutbildningarna och det är därför bra att ha "plan B" - något alternativ.

    OBS! det räcker inte bli behörig till Läkarutbildningen - för att antagningspoängen ligger över alla A-betyg i alla ämnen, man måste ha Meritpoäng ELLER göra högskoleprovet - i annat fall är risken mycket stor att man inte kommer in. Kurserna för Meritpoäng är Engelska 7, Moderna språk från steg 3 samt /i fall man vill söka Läkarprogrammet/ Matte 5 och Matte specialisering.
    Du kan läsa med om reglerna kring Meritpoäng på : http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser.

    bästa hälsningar
    Anna SYV