Emilia
    Hej!

    Jag vet ej vad jag ska välja, Hjälp!

    Jag är intresserad av djur och lite av foto/bild men vet egentligen inte alls vad jag vill hålla på med?

    Ska jag välja en bred högskoleförberedande utbildning som natur? Är lite rädd för matte och högt pluggtempo, har hyfsade betyg typ C i matte men kan inte påstå att matte är det roligaste jag vet och är lite halvtrött på pluggande kanske?

    Eller ska jag ta ngn specialskola typ jordbruksgymnasiet i tenhult - djurvårdslinjen eller grafisk design på ljud o bild skolan? - har varit på öppethus - här är jag lite rädd för att specialinriktningarna är i fokus o det andra är sämre skött med lärare o hjälp o hur mycket man läser, så även om man läser upp så man är behörig till högskolan, samma som natur linjen, så är det inte lika mycket så man får problem att komma in eller får problem när man väl kommit in att hänga med? Ngt måste ju försakas på dessa specialinriktningar för att man ska ha tid med specialämnena?

    Undrar också lite över risken med privatskolor nu med ny regering?

    MVH
    Emilia

    Ska jag väl

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Emilia,
    Jag vill börja med din sista frågan: risken med privata skolor med ny regering frågar du efter.
    Privata skolor är inte alla vinstdrivande: det finns ganska många icke-vinstdrivande Friskolor och de lär inte påverkas av de ev. nya beslut om begränsad uttag av vinst. Även de eventuella besluten är ännu bara under en diskussion och vi vet ej hur det blir.
    Om du är orolig för det, kan du givetvis i första hand söka till en kommunal skola, landstingsdriven skola eller till en icke-vinstdrivande Friskola.
    ***
    Angående vad välja till gymnasiet - så är det en svår fråga att svara på: du har många olika intressen, vilket är jättebra. Samtidigt blir det svårt för dig att välja pga dina många och varierande intressen.

    Allmänt, så finns det två vägar att gå:
    1. sikta på någon speciell eftergymnasial utbildning och välja gymnasieutbildning utifrån mål att bli behörig till en eftergymnasial utbildning;
    2. välja ngt. som är roligt och lagom svårt /inte för svårt och inte för lätt/ och se sen - i fall man behöver komplettera för vidare studier, söker man till komvux eller gör prövningar alt. kompletterar på ett naturvetenskapligt/tekniskt basår på högskolan.

    Sedan finns det även ungdomar som väljer det som kompisen valde för att gå tillsammans på gymnasiet - och det behöver inte gå sämre för dem. Man kan, som sagt, ändra sig senare och komplettera på olika sätt när man får klart för sig vad det är man vill jobba med när man blir stor.

    Tips: gör test på http://www.gymnasieguiden.se/testet.

    Om du är intresserad av djur och foto och även design - kanske går det att kombinera i ett yrke Naturfotograf, läs om yrket Fotograf på http://www.framtid.se/profession/fotograf/.

    Att läsa Grafisk design på gymnasiet är inte alls dumt då det kommer, enligt SACO¨s senaste prognos, råda brist på Inredningsarkitekter om fem år och det är precis den tiden det tar för dig att gå igenom gymnasiet och en Yrkeshögskoleutbildning efteråt, se här http://www.yhguiden.se/utbildning/campus-i12/visuell-design-arkitektur-och-design.

    Du överväger att söka till den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/tenhults-naturbruksgymnasium om jag förstod dig rätt. På NB programmet, precis som på alla andra yrkesprogram, har du rätt att få Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Här får du tips på kommunala skolor: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/brinellgymnasiet
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/eksjo-gymnasium
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/njudungsgymnasiet

    Här kan du se presentationerna av de Landstingsdrivna skolor: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/stora-segerstad-och-varnamo-naturbruksgymnasium
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/tenhults-naturbruksgymnasium

    Än finns det gott om tid innan du definitivt måste bestämma dig angående gymnasieval. Omvalsperioden kommer under våren - då kan man ändra sig om man kommer på andra tankar då...
    Mina råd är:
    - att du kämpar för högre betyg /varje poäng kan spela roll om det blir konkurrens om en plats på gymnasiet/ - ju högre Mtv /Meritvärde du har/, desto större är chansen att du kommer in på just den utbildningen som du väljer i första hand;
    - att du söker flera alternativ /inte bara ett/ utan minst tre stycket och helst ännu fler;
    - att du skapar inloggning på www.gymnasieguiden.se /det är gratis och går snabbt/ där du får ganska mycket hjälp med ditt gymnasieval.
    Fundera på innehållet i mitt svar & återkom gärna om du har andra frågor eller om du vill ha en mer detaljerad förklaring eller om du inte håller med mig... *L* :-)
    Önskar dig allt väl!
    ANNA SYV

    • Liselotte : Hur går det? Behöver du hjälp, hör av dig!;-)