Emin
    Hej SYV! Jag är en kille på 14 år, fyller 15 i år. Jag har världens ångest över vilken linje jag ska välja. Jag ska välja Rudbeckianska Gymnasiet eftersom att de har ett stort utbud av linjer. Min bror går just nu Natur- Natur och jag ser att det är väldigt mycket matte, matte 1a b c, 2 a b c, 3 a b c, 4 a b c d och 5 a b c d (tror jag ). Men nu är problemet att jag har en väldigt dålig motivation i matten. Tycker att det är urkul med matte när jag förstår den och älskar utmaningar men går nu i en skola där man pluggar i sitt egna tempo. Jag har drömt över att bli läkare/kirurg enda sen barnsben och vill inte ge upp hoppet.

    Skrev till skolan privat och fick i svar "Min erfarenhet som studievägledare är att man måste tycka om matematik för att gilla att gå på Naturvetenskaplig utbildning. För 400 timmar ren matematik samt 250 timmar fysik och 200 timmar kemi som innehåller många olika beräkningar gör att matten måste fungera. Man måste ha ett matematiskt tänk!"

    Detta gjorde mig allt mer osäker. Jag vill verkligen det här men är inte bra i matte. Jag vill ha bra betyg och har A i de flesta ämnen idag, brukar ligga på A-C i NAämnena och A-E i matte (skiftar stort beroende på motivation). Jag har runt 280 i meritvärde.

    Tycker ni att jag ska välja Natur och följa min dröm? Kommer det bli för mycket och kommer jag tillslut att ge upp? Vad kan jag göra för att få extrahjälp i matten? Ge mig svar på de frågor du själv tänker på när du läser detta och snälla ge mig så många olika råd och tips som möjligt.

    Jag har mått dåligt över det här ett BRA tag och börjar få nog av det.
    (ursäktar för eventuella stavfel då jag skriver stressad just nu)

    Tack för hjälpen :) <3
    • Mikael : Läs mitt svar nedan. :-)

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Emin,
    börja med att gå in på www.matteboken.se och till höger ser du länkar till övningsuppgifter i alla årskurser - inom grund, gymnasieskola och även högskolematte kan man läsa där på egen hand, om man vill
    och på www.mattecentrum.se kan du se om det finns någon Räknestuga nära dig. Det är gratis mattehjälp som man får där.

    Jag undrar också om din bror kan bli din mentor/handledare i några ämnen bl a matte. Han läser ju Natur-natur och måste kunna hjälpa dig med matte.

    Tips/råd för dig som drömmer om att bli läkare men är osäker på matten - att söka Vård/Omsorgsprogrammet och läsa på den tillägskurser för grundläggande behörighet + Matte 2a och helst även Matte 3b. På så sätt blir du behörig till Naturvetenskapligt basår, som läses på högskola/universitet (där läser man mer matte, fysik, kemi & biologi).
    Förutom matte, fysik, kemi och biologi - så måste läkare (och speciellt kirurg) kunna tåla blod, var och andra mindre trevliga saker som man har med att göra inom vården. Som undersköterska, är risken att bli arbetslös minimal. Med undersköterskeutbildning som grund kan du sedan söka Naturvetenskapligt basår, du kan söka till Yrkeshögskola t.ex. följande utbildningar
    http://www.yhguiden.se/utbildning/campus-varberg/specialistunderskoterska-akutsjukvard
    http://www.yhguiden.se/utbildning/medlearn/ambulanssjukvardare
    (i fall du t.ex. inte kommer in på Läkarutbildningen eller ändrar dig) och du kan givetvis jobba ett tag och återuppta studier senare.

    Det är inte omöjligt att på Vård/Omsorsprogrammet bli behörig till att söka utbildning Sjuksköterska på högskola/universitet - direkt efter gymnasiet. Då har du även det alternativet med.

    Om du tycker att yrkesprogram blir det för lätt för dig att läsa på, tänk så här: satsa på alla A-betyg i alla kurser på VO http://www.gymnasieguiden.se/program/VO
    för att ha en chans att komma in på Läkarutbildningen senare. Även om bara alla A-betyg inte räcker (utan man måste även läsa kurser för Meritpoäng), så utgör Meritvärde från gymnasiet på 20.0 en bra grund att bygga vidare på.

    Givetvis kan du söka NA och det kan ju gå hur bra som helst för dig på NA. Jag känner inte din kapacitet men det gör din lärare i Matematik.
    Då blir mitt sista tips för tillfället - att prata med din mattelärare om vad hen tror om dina chanser att klara det avancerade spår i Matte upp till nivå 4 med A-betyg - inte bara i matte utan även i alla andra gymnasiala kurser (för att det är det som är minimikrav för att kunna senare komma in på läkarutbildningen).

    Önskar dig stort Lycka till med allt, inklusive gymnasieval! Återkom gärna senare och berätta hur det går.
    Vänliga hälsningar
    ANNA SYV
    • : Hej Anna!
    • : Det går väldigt bra faktiskt. Pratar med SYV på min skola och får hjälp med valet. Jag tål var, blod osv, social är jag och skulle nog inte ha några andra problem med yrket. Men skulle helst vilja söka NA direkt då jag vet att jag har en klar chans till att bli läkare men jag är jätterädd för matten. Jag vill ha bra betyg och så men tror inte att jag klarar det. Jag har verkligen fortfarande världens ångest och ont i magen när jag tänker på den..
    • Mikael : Jag kommer att skriva ett nytt svar till dig nu!
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Emin, känner du till www.matteboken.se

    en sida som hjälper till med matten.
    www.mattecentrum.se driver kostnadsfritt för elever Räknestugor där man kan få hjälp med matten.

    Om man vill jobba med Medicin är det inte bara läkare, utan det finna jättemånga andra yrken, allt från Ambulanssjukvårdare till Dietist, från Röntgensköterska till Folkhälsoplanerare.
    Det är viktigt att minnas att det inte enbart Läkare som jobbar med folks hälsa utan ett stort antal andra yrken också.
    Med vänlig hälsning
    Mikael SYV