Rachel
    Tjena! Jag har sedan länge inte vetat vad jag vill plugga vidare till efter gymnasiet. Och därför valde jag att gå en bred linje alltså natur (natur-natur). Har absolut ingen aning om vad jag vill bli när jag blir äldre men nyligen slog det mig. Efter flera års tänkande så vill jag bli en revisor. Problemet är bara att jag inte valde ekonomi utan natur...Så min fråga är. Är det fortfarande möjligt att bli revisor fastän man läser natur-natur? Jag kan givetvis lägga till företagsekonomi och andra ämnen och läsa det, men kommer det verkligen räcka?

    Tack i förhand. :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Rachel!
    För att bli auktoriserad revisor behöver man en Ekonomi kandidatexamen på 180 poäng (vilket motsvarar tre års heltidsstudier på högskole/universitet), sedan tre års kvalificerad praktik. Vidare prövar Revisors Nämnden (vanligen forkortas till RN) vart femte år förutsättningarna för en revisor att erhålla fortsatt godkännande eller auktorisation.

    Behörighet till studier som leder till Ekonomi kandidatexamen är Grundläggande behörighet + godkända betyg i Matematik 3 (b eller c) och Samhällskunskap 1b.
    Båda kurserna (matte 3 och "samhälle" 1b) läses som obligatoriska på Naturvetenskapsprogrammet. Att man har läst företagsekonomi eller någon annan "ekonomisk kurs" på gymnasiet krävs inte.
    Därför blir man behörig på NA, utan att behöva lägga till några speciella kurser. Det är bara att följa "vanlig undervisning" men du kan givetvis försöka lägga till ekonomiska kurser (det blir då lite lättare för dig att läsa ekonomi på högskola) men formellt sett, behövs inte några tillägg av kurser.

    Läs även på http://www.framtid.se/profession/revisor/

    Hälsningar
    Mikael SYV