Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Disa,

    Naturkunskap 2 är Inte detsamma som biologi, fysik och kemi 2. Om du läser Naturkunskpa 2 på gymnasiet blir det något lättare att läsa fysik, kemi och biologi på komvux efter gymnasiet.

    För behörighet till Läkarprogrammet behöver du godkända betyg i Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik4. Alla de kurser ingår, som inriktningsurser i Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap.

    Varför missförstånd kan ibland uppstå angående ersättningskurser är för att det funkar "åt andra hållet" dvs om man har godkända betyg i Fysik1, Kemi1 och biologi 1, då behöver man inte läsa Naturkunskap 2 (i fall Naturkunskap 2 krävs för behörighet, som det t.ex gör om man t.ex vill bli Sjuksköterska>>, Förskollärare>>, Arbetsterapeut>> eller Fysioterapeut>>).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering!

    L. ):)

    Liselotte