ola
    hej, jag vet inte vad jag ska ta. jag vill välja natur för att den är en bred program. men jag är rädd att matten kommer vara för svårt för mig. jag får runt E-D i matte. men annars så är jag ok på NO-ämnena. jag får runt C. jag har beteende som andra alternativ för att jag kanske vill plugga vidare till psykolog eller kriminalvårdare och sånt. och för att matten där är lättare. men jag är fortfarande osäker. för att jag har alltid villat vara läkare men är rädd att mina betyg inte kommer att räcka. många säger att jag kommer att klara det. det är därför jag vill gå på natur så att ifall mina betyg inte räcker efter, så kan jag bli psykolog, men om jag tar beteende så kan jag inte blir läkare. vad ska jag göra? vad kan jag göra? ska jag ta natur och läsa extra matte för att få hjälp eller ska jag ta beteende och bara strunta i min dröm att bli läkare?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jaaaa, det är inte lätt att välja! Och jag vet inte jag kan göra det lättare. Drömmen verkar ju vara att bli läkare men du är rädd att du inte klarar matten. Och ja, matten och fysiken främst, är tuff på Natur, men om du har drivkraften, skapar rutiner att plugga matte en stund varje dag, inte är rädd när det blir svårt, har en bra studieteknik och planering för övrigt så kanske det går bra.

    Kanske kan du få hjälp av din mattelärare med information om hur matten ser ut på gymnasiet - vad det är som väntar?

    Går du Sam/beteende och ändå vill ha en dörr öppen för att kunna komplettera läkarbehörigeheter på ett Naturvetenskapligt basår på högskolan så behöver du ändå läsa matte - upp till Matte 3 eftersom den krävs för basåret. Läs mer om basåret här http://www.liu.se/utbildning/program/basar?l=sv

    Du har lite tid kvar att fundera - valet är inte än. Viktigt att du går ett program som du känner lust och motivation inför och att du klarar av det bra. /Lena, Syv