Vendela
    Jag är femton år gammal och går i 8:an, och är på senare tiden oroad över gymnasieval då jag har kompisar från högre årskurs som just valt.
    Om drygt ett halvt år måste jag veta vad jag vill göra och den pressen gör mig nästan illamående.
    Jag har alltid haft det lätt i skolan och jag älskar de flesta ämnena, både teoretiska och praktiska. Mina meritpoäng är så höga som de kan bli och jag har många intressen. Detta gör mitt val tusen gånger svårare än vad jag hoppats på.
    Jag vill i framtiden gå naturvetenskap/läkarlinjen på Uppsalas universitet ( ev. Utomlands ) och jag vet att behörigheten man behöver är Matte 4, Biologi, Kemi & Fysik 2. Dessa "kurser" är lätt att få om jag väljer natur för gymnasiet, vilket är en av de linjerna jag funderar på, men jag tvekar och drar mig vid tanken av att behöva gå där, just eftersom jag är så kär i den estetiska linjen.
    Jag känner elever som går ES och berättar om det, samt har jag deltagit i kör och piano lektioner där. Jag vill gå estet men utbildningen kommer inte att ta mig vidare till läkarprogrammet. Plus, låter inte mina föräldrar mig välja estet eftersom de tycker jag kastar bort mina betyg. Vad ska jag göra?
    Mina val är inte permanenta, jag vet det. Jag kan alltid plugga vidare och ändra mig efter gymnasiet. Jag kanske inte vill bli läkare om tre år? Det jag försöker säga är att jag inte ser ett yrke bakom estet, om jag nu inte håller på inom social media, till exempel på min youtube kanal, men jag älskar musik och vill ha kul under de tre år av mina tonår jag har kvar.
    Mina föräldrar tycker att estet är en linje för de som inte klarar sig till andra linjer. Tips eller råd?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Vendela,
    om du går i åttan, så har du "plenty of time" innan du skall välja till gymnasiet - ett helt år, faktiskt, och det kan hända väldigt mycket på ett år. För varje dag blir du äldre och vet mer om vad du vill.

    Jag vet ej i vilken stad du bor och kan därför inte tipsa dig om "speciella lösningar" som finns just i din stad. Dessutom, så vet vi nu vilka utbildningar som gäller vid nästa års gymnasieantagning men ej längre fram. Men jag vill ändå ge dig några exempel på vad jag menar... På vissa skolor erbjuds det Särskilda varianter som t.ex. på följande skolor:
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/birger-sjoberggymnasiet
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/kulturama-gymnasium
    och http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/rudbeck-2 med NA Musik

    och http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/viktor-rydberg-gymnasium-djursholm med NA musik & bild och EK musik & bild.

    På denna skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/ava-gymnasium finns det NA med musik & med fotoprofil

    och

    NA och SA med estetisk fördjupning finns på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/viktor-rydberg-gymnasium-djursholm

    Det finns, alltså, skolor runt om i landet där man kan läsa Naturvetenskapsprogrammet eller Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning Musik.
    Annars så kan man välja Musikkurser inom Individuellt val 200 poäng. Chansen är större att göra det i fall Estetiska programmet, Musik - finns på samma skola.

    Andra alternativ är att
    - gå Estetiska programmet och läsa Matematik 2b och 3b (som tillvalskurser) för att sedan kunna söka till Naturvetenskapligt basår på högskola/universitet;
    - utöva musik på sin fritid - efter skolan (på en kulturskola, studieförbund eller någon förening).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Ha det nu bra och hör av dig längre fram!
    Mvh Mikael SYV