Blerina
    Hej, jag har redan gjort mitt val vilket var naturvetenskap. Men nu i efterhand känner jag mig lite rädd att jag inte ska klara av det för jag gillar inte kemi, jag förstår mig inte på det. Då jag skulle välja så hade jag beslutsångest om jag skulle ta natur eller ekonomi, men jag tog natur. Men jag skulle jätte gärna bli något inom sjukvården i framtiden och då måste jag ju ha gått natur. Så nu sitter jag och funderar över vad jag ska göra, om jag ska fortsätta med mitt val eller om jag ska välja om. Så min fråga är jag är väldigt rädd att jag inte kommer klara det fast att jag har rätt så bra betyg just nu (280 poäng). Ska jag ta natur eller ska jag byta till ekonomi?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Blerina!

    Jag förstår att det kan vara svårt att på förhand veta hur svårt det blir att läsa kemi på gymnasiet. Här tycker jag du bör använda din lärare i kemi, be om ett samtal á 10-15 min men din kemilärare. Du kan be din klasslärare/mentor att fråga kemiläraren när det passar (boka tid). Ni kan kanske träffas alla tre: du, mentor och kemiläraren. Du ställer då just den frågan som du ställer här - kommer du att klara Kemi 1 och 2 på gymnasiet? Kemiläraren känner dig och din kapacitet i ämnet + vet vad som läses på gymnasiet och kan göra bedömning och berätta för dig hur stora chanser du har att "klara" kemi på gymnasiet.

    Du skriver att du vill välja ett yrke inom sjukvården och för det måste gå Naturvetenskapsprogrammet, men det är inte helt sant. Det finns många yrken inom sjukvården, t.ex. sjuksköterska - och man kan bli behörig till det på t.ex. Vård/omsorgsprogrammet.

    Om du tänker på läkare och tandläkare eller veterinär, så ja - alla behörighetsgivande kurser finns på Natur-natur. Till de högskoleutbildningar är det hårt konkurrens och man måste ha höga betyg (typ A- i alla ämnen inkl. Kemi) - så bara "klara kemi" dvs få E betyg skulle ge dig för lågt Meritvärde och du blir behörig men ej kommer in på utbildning som kräver så pass höga Meritpoäng.

    Boka samtal med kemiläraren. Tänk även på att det finns möjlighet att komplettera med kurser på Komvux efter gymnasiet. Om du inte förstår dig på Kemi, kan du givetvis satsa på att försöka förstå det ämnet: var beredd att plugga mycket i så fall.

    Ett annat sätt är att byta ditt första handsval till Ekonomi och läsa Kemi "vid sidan av" - genom självstudier eller fråga på skolan om du kan läsa Kemi 1 som en "utökad kurs" = extra kurs, som inte kommer att räknas in i ditt Meritvärde i fall du söker utbildningar som inte kräver kemi.

    Prata även med dina vårdnadshavare. Du är inte myndig och det är deras beslut som gäller, egentligen. Från 16 år bör eleven "tillfrågas" men det är vårdnadshavare som fattar beslut.

    Du får gärna återkomma efter det att du har pratat med din kemilärare. Vi skall försöka hjälpa dig och ge dig så bra råd vi bara kan.

    Bästa hälsningar & jag kommer att hålla tummarna för dig!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare