Nkimba

    Jag kom till Sverige för sex månader sedan och jag har väldigt många frågor angående Sveriges utbildningsystem. Jag är medveten om att jag ska studera gymnasiet igen, särskilt på KOMMVUX. Jag har läst att man kan bara läsa 20p per vecka om de studerar heltid. Det känner jag mig att jag kan klara många kurser utan att delta i kursen på riktigt med och inom en kortare tid. Jag kan studera hela program inom ett år med tanke på att jag redan studerade gymnasiet i mitt hemland. Tyvärr flyttade jag där ifrån (Uganda) innan jag gjort nationella proven. kommer jag att tillåtas göra nationella prov och visa mina förmågor utan att studera alla de åren? Jag vill utbilda mig till mjukvaroringenjör eller någon specialisering inom datateknik. Ska jag välja teknik program eller naturvetenskap? Tack för svar!

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    det finns olika sätt att få gymnasial utbildning på, till exempel på folkhögskolornas Allmänna kurser - det kan vara det snabbaste sättet (för att man kan få omdöme om grundläggande behörighet på endast 1 läsår). Om studieformen folkhögskola var god läs på framtid.se/studier/folkhogskola

    Prövningar
    Känner du att du har kunskaper som krävs, försök hitta var du kan göra prövningar. Prövningsavgift tas ut med 500kr per prövningsförsök. Betyg från prövningar får tas in i examensbevis från komvux.

    Att få examensbevis från komvux
    Så här är det: komvux har begränsade resurser och varje utbildningsplats på varje kurs kostar pengar (lärare vill ha lön mm). Om en person får läsa 200% av heltid då räcker inte budget på att ge utbildning även till en annan person samtidigt... det är i mångt och mycket en rättvisefråga också, att så många som möjligt ska ha möjlighet att studera. Att få läsa på mer än heltid på komvux är svårt men kanske inte helt omöjligt. Tips! sök kurserna på komvux och första terminen får du troligtvis läsa endast på heltid, alltså 20 poäng per vecka, men om du får A-betyg (högsta möjliga) i alla kurser och lärare säger att du är super-duktig och redan "kan allt" så kanske kan komvux då göra ett undantag och ge dig möjlighet att läsa på mer än heltid nästa termin, t.ex 150% av heltid är inte omöjligt att du skulle kunna få (dock kan jag inte garantera att det blir så).

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du skriver om att du vill utbilda dig till mjukvaruingenjör eller någon specialisering inom datateknik. Och frågar om du bör välja teknik eller naturvetenskapsprogrammet?
    Jag vill börja med att det finns utbildningar inom dataområde även på andra ställen än högskolor och universitet, t.ex inom yrkeshögskola; och yrkeshögskola kan ta in även obehöriga, alltså det är inte absolut nödvändigt att ha examensbevis eller på annat sätt kunna bekräfta sin gymnasial utbildning - när man söker till yrkeshögskola. YH kan ta in på tester/arbetsprover och göra sammantagen bedömning; om den går ut på att man kan klara av sökt utbildning, så kan man bli antagen, därför vill jag råda dig söka till alla de yrkeshögskoleutbildningar som du blir intresserad av.
    Utbud av yh-utb: www.yhguiden.se
    yh-utb inom DATA/IT - var god se: yhguiden.se/resultat?Education.

    Om du däremot vill komma in på högskoleutbildning, då behöver du Grundläggande behörighet till högskola, men även här är det inte helt nödvändigt att skaffa sig fullständig gymnasial utbildning, utan man kan bli behörig ( vad gäller grundläggande behörighet ) på "reell kompetens": några få gymnasiala kurser + 3årig arbetslivserfarenhet. Läs om det på antagning.se/sv/dina-betyg/en-annan-väg

    Men om du vill skaffa dig gymnasiekompetens (i formell mening) inför högre utbildning inom DATA-IT, då rekommenderar jag satsa på Teknikprogrammet. Du kan se vad ungdomar läser för kurser på gymnasiets teknikprogrammet: gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/TE/programplan

     Skillnaden mellan komvux och gymnasiet är i första hand den att kursen idrott-och-hälsa 1 är obligatorisk på gymnasiet, men på komvux får ej ingå i examensbeviset. Och det är något friare kurssammansättning på komvux (inte så strikt som på gymnasiet vilka kurser som får ingå i examensbeviset). Vi rekommenderar göra planering mot examensbevis på komvux tillsammans med SYV på komvux i den kommunen där man är folkbokförd!