Anna
    Hej, Jag går i Naturvetenskap men jag vill söka till juristutbildning i framtiden. tror ni att det är möjligt?? Oftast är det elever from samhäll eller ekonomi som söker denna utbildningen men jag känner mig rätt in där. Och i så fall är det möjligt hur svårt är det att komma in i denna utbildningen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anna!

    Särskild behörighet till Juristutbildningen är Samhällskunskap 1b och Historia 1b, som du läser på Naturvetenskapsprogrammet. Får du Examensbevis från ett högskoleförberedande program - får du Grundläggande behörighet. Så du blir behörig.

    Det brukar krävas höga betyg eller högt resultat på högskoleprovet för att komma in på Juristprogrammet på högskolan i Sverige. Exakt hur höga betyg eller hur högt resultat av HP som kommer att krävas i framtiden, vet vi inte.

    Om du försöker få så höga betyg som möjligt och gör högskoleprovet så många ggr du hinner - har du gjort allt du kan för att öka dina chanser att komma in på Juristutbildningen.

    Med vänlig hälsning
    Mikael