Ariana
    Hej! Jag går i gymnasium års 3, och läser naturvetenskap, jag har klarat alla ämnen hittills min fråga är angående matte 4. Kan man skippa läsa matte 4 och ta in en annan kurs ist, jag har 2600 i min studieplan så jag kan bara ta ut matte 4 och sätta in det ämnet i stället. Så min fråga är, kan jag skippa matte 4 och fortfarande få ut en examen? jag vet att man kan få ut examen om man har F i matte 4 osså men jag undrar om jag kan skippa det helt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Ariana!
    Det är flera olika "punkter" man måste "pricka" för att kunna ta ut Examensbevis.
    Om du tittar på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf längst ner ser du hur utbildningen på NA bör vara uppbyggt.
    Det är bl a samtliga kurser i EN AV INRIKTNINGARNA som måste vara betygsatta och finnas i ditt Examensbevis. I ditt fall måste du, alltså, ha betyg i Samhällskunskap 2 och Geografi 1. Då kan man "låtsas" som om du läste en annan inriktning på NA.
    Att du har en utökad kurs, spelar ingen roll just i detta fallet. Om du inte har betyg i Matte 4 men inte heller i Samhälle 2 och Geografi 1 - då uppfyller du inte kraven för INNEHÅLL i programmet.

    Eftersom du redan har påbörjat åk3 är det tyvärr för sent för Individuellt anpassat program (för att beslut om det måste fattas av rektor innan utgången av åk2).

    Om du under åk3 inte uppfyller kraven för gymnasieexamen, kan du komplettera på Komvux efter gymnasiet och ta ut Examensbevis från Komvux (eller som det i många kommuner heter - Vuxenutbildningen).

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA