A
    Hej! Jag undrar om man kan gå Naturvetenskap med E i matte? I No ämnena har jag:
    Kemi= C, Biologi= C, Fysik=D, teknik= D och i de andra ämena har C-A. Jag vill välja natur eller samhällsvetenskap och när jag har gått på öppet hus så har naturvetenskap känts som det bättre valet. Men med tanke på att jag bara har E i matte och alla säger att det är jättemycket matte, är jag rädd att jag inte skulle kunna klara det. Jag är beredd på att plugga på matte och till och med ta extra lektioner o.s.v.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej A!
    Den allmänna rekommendationen som vi brukar ge att inte söka till Teknik och/eller Naturvetenskapsprogrammet i fall man har lägre betyg än C i matematik på Grundskolan.
    Detta pga det finns många exempel på avhopp från just Teknik och NA just pga man inte klarar av det höga tempot och att läsa det avancerade matte-spåret.

    Du kan själv se innehållet i kurserna på www.matteboken.se

    På NA http://www.gymnasieguiden.se/program/NA
    läser man matte 1, 2 och 3 som obligatoriska kurser och i snabb takt. På Inriktningen "naturvetenskap" läser man även matte 4 som obligatorisk kurs och detta under de 2 första åren. Under åk3 har man då möjlighet att läsa matte 5 och matte specialisering.
    Dessutom läser man samtidigt Kemi, Fysik, Biologi + alla de kurser som man läser på alla program som t.ex. Svenska, Engelska och Idrott.
    Du kan se Programplan på NA http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf

    Du kan också samråda med din lärare i Matematik på grundskolan.
    Din lärare känner både dig och kraven i mattekurserna på gymnasiet.

    Att du är beredd att plugga mycket och kämpa är jättebra. Dock kan det bli så (tyvärr) att tiden ej räcker till. Det är ju ändå bara 24 timmar om dygnet och du kommer att ha massa andra ämnen att läsa + man måste också sova och ha fritid ibland.

    Jag känner inte dig och din matematiska begåvning, inte alls. Jag rekommenderar dig därför att prata med din mattelärare.

    Formellt sett, så räcker det med E i matte från grundskolan och du kan både komma in och även klara utbildning på NA med godkända betyg.

    Jag undrar en sak: vad vill du göra efter gymnasiet?
    Om du svarar på den frågan, kan jag förhoppningsvis ge dig ett bättre svar och några bra tips.

    bästa hälsningar
    Hörs!
    ANNA