Kiru
    Hej, jag läser teknikvetenskap andra ringen på gymnasiet och de senaste veckorna har jag insett att jag vill studera inom mediciniska världen. Jag ångrar tekniken och har ingen intresse för det längre. Jag tycker att tekink 1 var menigslöst samma som teknik 2. Det finns egentligen ingen skillnad mellan de. Vi gör exakt samma sak och det är mest grupparbete. Jag tycker att teknik 2 är bara slösseri av kurs.

    Efter coronavirus och något som jag själv sökte upp om cancer, så har mitt intresse ändrats. Jag vet inte om det är tillfälligt men det känns som att det är mitt uppdrag. Jag vill inte vara läkare eller jobba inom sjukhus men jag vill uppfinna mediciner och hjälpa människor på olika sätt. Lägg märke till att jag inte heller har läst kemi 2. Nästa år kommer mitt individuellt val att ligga mellan kemi 2 och moderna språk 3. Vilket kurs rekommenderar ni att jag väljer? Om jag väljer kemi 2 så fölorar jag ju extra poängen och om jag väljer moderna språk så förlorar jag behörigheten. I andra hand tänker jag på prövningar? Jag läste nått om att man måste sluta gymnasiet för att läsa kurser på distans eller göra prövningar. Men jag vill gärna hoppa direkt till universitet och vill inte ha sabbatår så hur ska jag gå tillväga? Och förresten vilka kurser är obligatoriska? Krävs både biologi 1 och 2?
    • Anonym Kanin : När jag ser att du nämner att du vill hjälpa människor kan jag inte låta bli att rekommendera dig "bioteknik" och "medicinteknik" också. Googla upp de två yrkena.
    • Anonym Kanin : Biotekniker har kunskapen att skapa avancerade typer av mediciner, medan medicintekniker har kunskapen att skapa nödvändig fungerande teknik.
    • : Tack så mycket för svaret, ska kolla genom det:)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hitta den utbildning på högskolenivå som du vill komma in på och se vilka kurser som krävs för behörighet. Det finns många olika högskoleprogram med lite olika behörighetskrav inom det område som du är intresserad av.
    Om du kan läsa både kemi 2 och biologi 1&2, är det jättebra! Och även så mycket matte som möjligt.
    Meritpoängen är inte obligatoriska men att bli behörig är obligatoriskt.
    Gör också högskoleprovet så många ggr du hinner.

    Kika på yrken på www.framtid.se - t.ex börja med att kika på Läkemedelskemist

    • : Tack så jättemycket för svaret. Men jag kan liksom inte läsa kemi/ biologi 1/2 just för att jag går teknik programmet. Men vet inte hur jag ska gå tillväga?? Hur kan jag få all dessa behörigheter innan gymnasiet är slut för jag vill helst faktiskt vill verkligen studera direkt efter gymnasiet innan jag blir kanske utmattad av livet. Jag är okej med att göra allt på egen hand om det finns några distans utbildningar jag kan vända mig till. Annars kan jag också läsa de hemma och göra prövningar. Också jag vill gärna få extra meriten från spanskan också. Lägg märke till att jag har bara 1 indvid val kvar.
    • Mikael :

      I inriktning Teknikvetenskap ingår kemi 2. Biologi kanske du kan läsa som valbara kurser. Fråga Syv på din skola. Om du vill ha meritpoäng för spanska, behöver du godkända betyg i Spanska 3, och sedan helst också i Spanska 4.