K
    Hej!

    Jag vill efter jag har tagit studenten plugga en natur basår för att bli läkare men måste natur vetenskapliga basåret vara ett år kan man plugga in dom ämnena typ på 6 månader?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej K,

    "natur basår" är gymnasiala kurser i fysik, kemi, biologi och matte som är sammansatta i ett "paket" som kan finnas både inom komvux och på högskolenivå.

    Innehåll i olika "natur basår" är inte identisk. Man får titta noga på om Kemi 2 ingår /för det kanske endast Kemi 1 som ingår/ - t.ex.

    Det kan också finnas "naturvet.termin" - då läser man kurser under en termin. Men i så fall brukar man kräva att man redan har godkända betyg i matte 3 och i kemi 1, fysik 1a och i biologi 1 - då läser man matte 4, kemi 2, fysik 2 och biologi 2 på en termin /de fyra kurser utgör heltid under en termin/.

    Ska man läsa Matte 3 och 4, Fysik 1a och 2; Kemi 1 och 2 samt Biologi 1 och 2 så hinner man inte göra det på kortare tid än 2 terminer. För att man i så fall behöver läsa på 200% studietakt, lägga 80 timmar per vecka på sina studier (och det är orimligt).

    Ju mer matte och andra naturvetenskapliga ämnen du skaffar sig kunskaper och betyg i redan på gymnasiet, desto kortare tid kan man förvänta sig att du ska behöva för att komplettera efter gymnasiet.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte