Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jonathan,
    om din fråga gäller naturvetenskapliga basår på högskolenivå, alltså på svenska universitet, då kan vissa lärosäten kräva för särskild behörighet godkänt betyg i matematik 3, men vissa andra "nöjer sig" med matte 2, så det är olika på olika lärosäten. Vidare är det så att innehåll i matematik 3b och 3c är inte identisk (fast likt) - en del av kurserna är olika: matte 3b är inriktad på ekonomi och matte 3 c - på naturvetenskap. Av den anledningen och även pga det kan bli svårt att "urskilja" just matte 3 från utbildningen på  basåret, så vill jag råda dig läsa hela basåret, även om du kanske skulle kunna "skippa" matte 3-delen. Även av studiemedelssynpunkt kan det bli problematiskt, alltså om du ska ansöka om studiemedel från CSN - så är ju basåret egentligen n heltidsutbildning, men ska du hoppa över en del av basåret, så blir det inte heltid för dig utan deltid... så du har inte lika stor summa i studiemedel att "plocka ut", vet inte om det är en viktig fråga för dig men tänkte nämna det i alla fall.
    Så, sammanfattningsvis, vill jag säga att jag är nästan helt säker på att det är "bättre" att läsa hela basåret även om du kanske skulle kunna hoppa över matte 3-delen i basåret, men vill du undersöka vidare - kontakta studievägledare på det lärosäte där basåret ges som du vill läsa (du kan få olika svar från olika lärosäten, för att basåret är en "för-utbildning" som lärosätet bestämmer över helt självt och uppbyggnad av basåret kan skilja sig från en skola till en annan).