Tove
    Hej!
    Jag tog studenten från samhällsvetenskapsprogrammet i somras och har nu börjat fundera på att gå ett naturvetenskapligt basår för att bli behörig till program som kräver dessa. Som jag har förstått det kommer jag (om jag söker ett program som kräver kurser från basåret i behörighet) endast prövas i BII-kvoten och inte BI eftersom dessa kurser inte lästes under min gymnasietid. Stämmer detta?

    Angående betyg undrar jag även om de betygen man får på basåret kommer räknas med i BII-kvoten i så fall? Jag gick ut gymnasiet med 21.25, kommer jag söka med just dessa i BII-kvoten eller kommer detta värde förändras baserat på vad jag får för betyg?

    Sista frågan rör prövningar. Ifall jag skulle läsa basåret och samtidigt göra prövningar, kommer jag kunna höja mitt meritvärde i BII-kvoten via detta sätt eller är det inte möjligt? Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tove!

    om du söker ett högskoleprogram som kräver kurser från basåret i behörighet, alltså kräver att du kompletterar för behörighet, kommer du att endast prövas i BII-kvoten och inte i BI eftersom du - för att bli behörig - behövde komplettera. Utan komplettering var du obehörig och därför kan ej prövas i BI, direktgruppen.
    Betygen från kursen lästa på högskolenivå kan inte räknas ihop med gymnasiala betyg, så ditt meritvärde blir opåverkad. Dock måste du få godkända betyg på basåret för att bli behörig. Du kommer därför efter högskole-basåret prövad i BII med det meritvärde som du hade på kurser som ingår i ditt examensbevis från gymnasiet.

    Om du vill höja ditt meritvärde måste du skaffa höga betyg i gymnasiala kurser: då kan t.ex se om du redan har max meritpoäng (om inte, kanske du kan på komvux läsa någon eller några kurser som ger dig fler meritpoäng). Se gärna information på gymnasieguiden.se/merit
    Du kan annars se om du kan läsa kurser som du behöver komplettera med, naturvet.kurser, på komvux. Du behöver sikta på högsta betygen, helst A i varje kurs. Får du lägre betyg i komvux-kurserna som du kompletterar med, kan du sänka ditt meritvärde.
    Det är inte förbjudet att läsa på högskolenivå och på komvux samtidigt, t o  m läsa samma kurser på basåret och på komvux. Finns dock ingen garanti att komma in på komvux-kurserna. Du kan också alltid försöka höja betygen genom prövningar - både i kurser som ingår i ditt examensbevis och även göra prövningar i natur.vet,kurser som krävs för särskild behörighet till din högskoleutbildning; obs! t.ex om behörighet till din högskoleutbildning kräver fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4 och du på komvux läser (eller gör prövningar) i fysik1 och 2, kemi1 och 2, biologi 1 och 2 och matematik 3 och 4, så kommer inte fysik1, kemi1, bio1 och matte 3 betygen räknas in utan endast betygen i fysik2, kemi2, bio2 och matte4.

    • Tove : Tack så mycket för svar, då förstår jag! Jättebra förklarat :)
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!