Julia SYV på FrågaSYV

    Hej H!
    Det bästa är om du kan kontakta antagningsgruppen på det lärosäte dit du vill söka till, jag menar där du vill läsa tandläkarprogrammet; detta för att innehåll i naturvetenskapliga kurser på basåren på högskolenivå behöver inte vara identiska med de gymnasiala kurser som har samma namn (det är alltså inte säkert att ett annat lärosäte "rakt av" godkänner dig som behörig sökande i det fallet du beskriver).
    Basåren på högskolor och universitet är de så kallade "förutbildningar"; tanken är att man läser för att bli behörig till vissa utbildningar på samma lärosäte som basåret erbjuds på. Ofta (men inte alltid) erkänner antagningsgrupperna på andra lärosäten godkända betyg från basåren. Du får alltså välja: antingen läser du naturvetenskapliga kurser på komvux eller på folkhögskolorna (där man läser "standardkurserna") eller så frågar du antagningsgruppen på det lärosäte där du senare vill läsa tandläkarprogrammet om de kommer godkänna dina studier på basåret på ett annat lärosäte.