Hej Jonathan,
    läs gärna en sammanställning/jämförelse av olika sätt att komplettera betygen på - på https://www.fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar
    Om du med "basår" menar utbildning på högskolenivå, på en högskola eller universitet, eller på en folkhögskola, då är svar på din fråga_ det stämmer att betygen man får när man läser på högskola/universitet eller på en folkhögskola kommer inte påverka det meritvärde man har på sina betyg från gymnasiet eller från komvux.
    Men "basåren" kan även finnas på komvux; man sätter kurserna ihop i kurspaket som ofta kallas för "basår", men där läser man vanliga gymnasiala kurser och de betygen påverkar meritvärde.