Kimia
    Vilka naturvetenskapliga basår,kan man gå på under 1 år.Och läsa Ma3&4+fysik2,kemi2&biologi2.

    Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia!

    Naturvetenskapligt basår heter just bas-år för att kurserna läses under ett läsår. Det är vanliga gymnasiekurser som är ihopsatta till en heltidsutbildning som läses på två terminer = ett läsår.

    Naturvetenskapligt basår finns på olika högskolor/universitet runt om i Sverige och kan även finnas på Komvux. Om ett Naturvetenskapligt basår inte erbjuds på Komvux i din hemkommun, kan du söka separata kurser och på egen hand sätta ihop dem i ett naturvetenskapligt basår. Fördelen med ett färdigt basår är att det inte blir några schema-krockar och att du garanterat får plats på fortsättningskurser (t.ex. om du får godkänd betyg i Kemi 1, får du plats på Kemi 2 utan att behöva göra ansökan till varje fortsättningskurs separat), därför om Komvux i din kommun erbjuder ett Naturvetenskapligt basår, rekommenderar vi att man i första hand söker den och inte i första hand söker separata kurser.

    Om du läser åk1 idag är det för tidigt att planera vilka Naturvetenskapliga basår du kan söka. Det är om 2 år som du skall söka dem. På den tiden kan massa olika förändringar träda i kraft. Sedan är det också viktigt att du vet att du blir behörig till att söka eftergymnasiala utbildningar, att du vet att du får gymnasieexamen. Det vet du inte idag när du läser åk1.

    Det är, alltså, för tidigt att planera i detalj. Idag bör du koncentrera dig på att läsa de kurser som finns i din Studieplan och försöka få så höga betyg på varenda en av dem som du bara kan.

    Till fråga om Naturvetenskapligt basår kan vi återkomma när du påbörjar åk3 på gymnasiet.

    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare