Emma
    Ursäkta att jag ställer så många frågor, men jag funderar över om
    1) efter Teknik på gymnasiet, med eventuellt tilläg av kursen fysik 2, skulle jag kunna gå naturvetenskapligt basår för att kunna bli tex läkare?

    2)Och skulle jag då behöva läsa om den kursen, trots att jag haft den på gymnasiet?

    3) en kanske konstig eller osmart fråga, men kostar det att gå ett naturvetenskapligt basår?

    Och 5) skulle det vara enklast att försöka söka om en plats på natur, så jag redan har alla kurser jag behöver, istället för att ta ett basår? Läste att ett basår är mer intensivt och mer krävande av självständigt arbete, än på gymnasiet...

    Tack:)

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, Emma
    Behörighet till Naturvetenskapligt basår är Grundläggande behörighet + Matematik 3b alt 3c.
    Det betyder att du inte behöver en kurs i Fysik 2 för att bli Behörig.
    Det är kostnadsfritt för svenska medborgare & personer med permanent uppehållstillstånd i Sverige att gå en högskoleutbildning. Tvärtom, har man rätt att få Studiemedel /bidragsdel som nu är på ca 3 tusen i månaden + lånedel: man får, om man vill, låna i upp till ca 5 tusen i månaden, om man studerar på heltid/.
    Om du skulle få godkänt betyg i kursen Fysik 2 på gymnasiet, behöver du inte läsa om den på högskolenivå.

    Du undrar också om det skulle vara fördelaktigt för dig att gå Naturvetenskapligt program på gymnasiet i stället för att läsa Naturvetensk.basår på högskolan efter gymnasiet. Jag vill påtala att det inte finns någon garanti att du kommer in på Basåret (om inte du kommer att ha allra högsta betyg från gymnasiet). Jag vet inte var du bor och om du är beredd att flytta för att gå en högskoleutbildning, men se på http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor?fritext=naturvetenskapligt+bas%C3%A5r var i landet Naturvetenskapligt basår finns idag.

    Du undrar också om det är intensivare och mer självständiga studier på högskolan och svar på den frågan är - JA. På högskolenivå måste man tar väldigt mycket eget ansvar & eftersom det är bara Naturvetenskapliga ämnen som ingår i Basåret, kan det även upplevas som lite "enformigt", inte så stor variation för att studierna inte är "utspädda" med andra ämnen, som språk /Svenska, Engelska/ och Samhällsvetenskapliga ämnen.
    Om du skulle gå tre år på gymnasiet och sedan Basåret på högskolenivå, tar det sammanlagt fyra år innan du kan söka den utbildning på högskolan, som du önskar /t.ex. läkarutbildning/.
    En annan sak, som är bra för dig att veta: Studiemedel /bidrag och lån från CSN (Centrala Studiestöds Nämnden) kan man få som längst i sex år. Läkarprogrammet är på 5,5 år, vilket innebär att - om du skulle ta Studiemedel för Basåret, räcker inte Studiemedel i slutet av Läkarutbildningen /sista terminen får man klara sig utan inkomst/. Att jobba samtidigt som man studerar till Läkare kan bli väldigt svårt, för att utbildningen är så pass krävande. Ett alternativ kan vara att spara pengar innan för att klara sig sista terminen utan inkomst, ta lån eller be sina föräldrar om ekonomisk bistånd.

    Sammanfattning: om man har planer på att utbilda sig till läkare, är det fördelaktigt att gå Naturvetenskapligt program på gymnasiet. Men man KAN också gå ett annat program och komplettera med Naturvetenskapligt basår på högskolan.

    Hoppas mitt svar var till hjälp för dig i din studieplanering! Du får gärna återkomma om jag inte har svarat på någon av dina frågor eller om du kommer på nya frågor.
    Trevlig fortsättning på sommaren önskar jag dig!
    SYV Ludmila
    • : Tack så mycket för det snabba svaret, och ja, jag fick svar på alla mina frågor. Detsamma! :)